صنعت خودرو در ايران بهسختی روبروی چالشهای经济ی و دازمندیاسی قرار دارد. عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، گویای این مشکل است. او که اخیرا تصمیم بر آمدن شرکت به بورس کالا گرفته، اعلام میکند برای عرضه محصولات در بورس، برنامهای دقیق با هدف حفظ آرامش بازار و حفظ اعتبار خود را ارائه میدهد.
پیرمحمدی اشاره میکند که با وجود تلاشهای شبانهروزی تیم مدیریتی جدید برای کاهش هزینهها و چابکسازی سیستم و سازمان، ایرانخودرو همچنان به دلیل قیمتگذاری دستوری زیانده است. افزایش قیمت از آذرماه سال گذشته، رشد هزینههای تولید، افزایش گمرکیها، رشد دستمزد و افزایش قیمت نهادهها، همه باعث شده Company زیان قابلتوجهی را تجربه کند. بر اساس برآوردها، در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به زیان شرکت اضافه شده است.
یکی از مهمترین چالشهای ایرانخودرو، افزایش نرخ ارز است. نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان در سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان در ماههای اخیر رسیده است. این رشد بهدنبال آن افزایش چشمگیر قیمت نهادههای تولید شده است. درحالی که هزینه تمامشده تولید در حال افزایش است، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمتها تعلل میکند. این تعلل در ماههای اخیر بیش از سه ماه است و هر هفته تولید حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرویی انجام میشود. به این معنا که هر هفته زیان بیشتری به شرکت تحمیل میشود.
پیرمحمدی از توقف سرمایهگذاری در ایرانخودرو در ۲ دهه گذشته گلایه میکند. این صدمه به صنعت خودرو و رضایت مشتریان وارد شده است. مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به تصمیم اخیر هیاتمدیره این شرکت میگوید که決定 شدهاست از ظرفیت قانونی بورس کالا برای معاملات و کشف شفاف و واقعی قیمت استفاده شود.
او میگوید: «ما میدانیم که این اقدام مخالفانی دارد. در حال حاضر، ابتدای زنجیره تولید خودرو به طور کاملا شفاف در بورس معامله میشود، اما انتهای آن یعنی خودرو، همچنان بهصورت دستوری کنترل میشود. این روند باید اصلاح شود.»
اگر این روند ادامه یابد، بنگاه اقتصادی ایرانخودرو در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت. پیرمحمدی همچنین میگوید که قیمت کف بازار خودرو را بهطور مطلق قبول نداریم و با عرضه منظم در بورس کالا، قیمت خودرو برای مصرف کننده کاهش خواهد یافت.
صنعت خودرو در ایران با چالشهای زيادی روبرو است. ایرانخودرو یکی از آنهاست که باید به این چالشها پاسخ دهد. باور ندارم که پس از گذشت ۲ دهه از توقف سرمایهگذاری، نهایتاً به بورس کالا خواهد آمد. نیاز است صاحبان صنایع، مقامات اقتصادی و تازه دارای امتیاز بورسی یک برنامه چند ساله برای صنعتیسازی کشور و تعدیل اقتصادیور پرونده صنعت را در رسوبات طرحها و برنامههای تولید را فراهم کنند.