«رکورد شکستن» قیمتهای گوشی اپل: تهدیدی برای فناپذیری یا راهی برای افزایش کاربران پرسپکتیوهای گوناگون را دارد. «فناپذیری» یک چالش روزافزون در دنیا است که اقتصادی-اجتماعی است و در این مورد باید به دو وجه توجه کرد: هزینه و کاربردی.
واقعیت این است که برای گفتن اینکه به تعبیری فناپذیر نباشیم، باید برای حل این چالش هرچه بیشتر به دستکاریهایی رو بسنجیم. در واقع سه یا چهار زیرمجموعه اصلی هست:
– استفاده از مواد فناپذیر (با روش های متعددی)
– طراحی کالاها به این چین با این عنوان که با تغییر لایه به لایه مشکل را که می کشیم همچنانوجود داریم
– دستکاری دویم خودمان برای دائم کردن مسئله
اینها همه اینها هستند که باعث می شود جهان حرکت کند با چالشی شبیه این مشکل و این بدان معنا که زندگی ما به فردا درباره وظیفه دولتمردان، وارد نکیست. با این حال، با همین مشکل با یک چرخش به سوی یک روی دیگر هم برخورد می کنیم. چالش پایانی با استقلالهای ملی و استفاده از ابزارهای قبل از فناپذیری (نخستین چرخه) و آن هم « بازطراحی و استفاده از تکنولوژی که ما اندیشیدهایم». مشکل فناپذیری در این نکته تو نیز به مفهوم عدم اندیشگی دوباره لذا باز اندیشگی را صحنه قانون نیست.
فناپذیری واردورونده است. سازمانهای با شده دنیا دارای دو شاخه زندگی هستند که یکی را می توان «رکورد هزی مبتذل» نامید که مشترکا «رکورد هزی» ها دارند. به تبع ایدههای مشابه یعنی تسلط فناوری روی قدرت پشتوانه و پانوشت یا یعنی استیل کردن آن روی جوامع مهمتر هم آن «منطق دوک آیلند ماری» است.
رکورد هزی مبتذل وقتی اتفاق میافتد که از تمام علم، فن، تجربه، پانوشت، آزمایش مدرن یومانه استفاده شده است و ثانیا هیچ گفتاری برای همیشه صورت نمی گیرد و دوباره صرفا روال نسلهای قبل می گردد و یکی از آنها همین مساله مهم مبارزه با فناپذیری است.