بارگیری و تخلیه کانتینرها در بندر شهید رجایی به خوبی به عنوان یکی از موضوعات پر بحث در بحث صادرات و واردات کالا در کشور ایران شناخته میشود. بروز حادثه غمبار در این اسکله و دپوی کانتینرها در ماههای اخیر، توجه رسانهها و مردم را به خود جلب کرده است.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام آمادگی کامل برای مشارکت فعال در بازنگری فرآیند ترخیص کانتینری در بندرها، مطابق تاکید رئیس جمهور، به اصالت و درست بودن این موضوع پرداخت. فعالان اقتصادی میدانند که فرآیند تخصیص ارز واردات، تأثیری در بروز حادثه نedExceptiony و دپوی کانتینرها نداشته است.
در این راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت به خوبی تحت فشار رسانهها و عموم مردم درخصوص برطرفی دپوهای کانتینری این بندر واقع شده است. در این ایام، وزارت صمت با استناد به آمار رسمی درخصوص میزان تخلیه و بارگیری کانتینرها در بندر شهید رجایی طی ۳ سال گذشته به این نتیجه رسیده که در بندر شهید رجایی سالانه بیش از ۲ میلیون کانتینر تخلیه و بارگیری میشود. این آمار نشان میدهد که موضوع دپوی کانتینرها اتفاق جدیدی نیست و همچنان با روند گذشته مطابقت دارد.
در این چارچوب، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی جریان تولید داخل و تنظیم توزیع کالا در کشور همواره در پی تسهیل فرآیند ترخیص کالا بوده و خواهد بود. طی چند ماه گذشته، این وزارتخانه فرآیند ترخیص کالای تولیدی را با بخشنامه ترخیص ۹۰ درصدی کالا برای بخش خصوصی تسهیل کرده و در آذر ۱۴۰۳ نیز با پیگیری ویژه وزیر صمت برای یک سال دیگر تمدید شده است.
در این چارچوب، اصلاح فرآیندها به منظور تسهیل تولید و بازرگانی در کشور امری ضروری و مداوم است. انجام ثبت سفارشات معتبر برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور در ۴ ماهه نخست امسال، اطمینان کامل از تداوم ورود کالا به کشور ایجاد کرده است. با این تحولات، وزارت صنعت، معدن و تجارت با سخنان پر حرفه و خرد خود امیدوار به این حال که فرآیند ترخیص کالا در کشور به خوبی بازنگری شود و به زمینههای اصلی این دغدغه بازگردد.