آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور عصر امروز در پانزدهمین اجلاسیه سالانه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برای معلومات پایه اسلامی برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: طلبه‌ای که می‌خواهد در مدارس تاثیرگذار باشد باید حداقل دروس پایه دوم حوزه را گذرانده باشد.

وی با بیان اینکه جهان‌شناسی، زبان‌شناسی و غرب‌شناسی منتقدانه درست برای اثرگذاری در جامعه لازم است یادآور شد: طلبه‌ای که در مدرسه حضور پیدا می‌کند باید آگاهی‌های حداقلی فلسفی و کلامی داشته باشد؛ این آگاهی موجب می‌شود فرد بتواند به خوبی شبهات را پاسخ دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ارتباط با دانش آموز نیازمند اطلاعات گسترده است افزود: اقدامات تخصصی بدون توجه به اطلاعات گسترده نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین سند در اسناد راهبردی است که مهر تائید مقام معظم رهبری بر آن نقش بسته است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه عناوین و فصول مهمی در عرصه تعلیم و تربیت تنظیم شده است، افزود: عناوین بسیار مهم و احکام راهبردی در برنامه هفتم در عرصه تعلیم و تربیت اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید تلاش کند این احکام برای آموزش و پرورش محقق شود خاطر نشان کرد: امیدواریم با رویکردی که در دولت شاهد هستیم و همتی که در آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم، شاهد انسجام و خیز جدید برای تعالی و رشد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه بسیاری از الزامات و بستر‌ها امروز فراهم شده است، خاطرنشان کرد: میدان داران و پرچم‌داران اصلی، مدیران کل آموزش و پرورش در استان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه همه در برابر نسل امروز و فردا وظیفه‌مند هستیم، تصریح کرد: نگاه اسلام آن است که در چند لایه تمام جامعه در قبال نسل نو و نسل جوان وظیفه و رسالت دارند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تلاش ما باید مبتنی بر اسناد راهبردی و با محوریت سند تحول باشد، افزود: مطالعه دائم برای تجدید و بازسازی این سند باید وجود داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تشکیلات ستاد همکاری‌ها دارای برنامه ۵ ساله بود ،تصریح کرد: این برنامه ۵ ساله به پایان رسیده و برنامه دوم نیز درحال تدوین است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به تقسیم کار و کار تخصصی اعتقاد دارد، گفت: تمام اقداماتی که در حوزه کودک، نوجوان و جوان انجام می‌پذیرد باید بر مبنای تخصص، آمادگی‌های علمی، رعایت مرز‌ها و هماهنگی باشد.

وی با اشاره به اینکه منزلت آموزش و پرورش و مربیان را گرامی می‌دانیم، گفت: مرز‌های تخصصی دانشی را ارج می‌نهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تمام نهاد‌های حوزوی و آموزشی به عنوان ید واحده در یک میدان بزرگ هستند، افزود: برای راهبری تربیت دینی در درون استان، شهر و مدارس نیازمند انسجام و هماهنگی ویژه میدانی هستیم.

source

توسط nastoor.ir