**رشد حیرتانگیز اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1403: لزوم شفافیت در صنعت خودرو**
براساس گزارشی منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم، محضر مقیمی، مدیر کل وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مورد تعداد خودروهای فرسوده اسقاط شده در سال گذشته سخن به میان آورده است. در این باره، وی تأکید کرده است که در سال 1403، رقم اسقاط خودروهای فرسوده در مقایسه با سال قبل از آن، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این در حالی است که در سال گذشته، این رقم تنها حدود 77 هزار دستگاه بود.
از سال 1386 تا پایان سال 1403، مجموع تعداد خودروهای فرسوده رده خارج شده به 2 میلیون و 416 هزار و 723 دستگاه رسیده است. افزایش قابل توجهی که در طی سال 1403 رخ داده، جالبه است. طبق گزارشهایی که منتشر شده است، این سال با بیشترین رکورد اسقاط سالانه خودروهای فرسوده در تاریخ کشورمان، همراه بوده است.
**تrend های مهم در صنعت خودرو**
1. **فرسودگی خودروها**: افزایش شدید تعداد خودروهای فرسوده که سالانه از رده خارج میشوند، نشان دهنده چالشهایی است که این صنعت با آن روبرو است. الزامات دسترسی به ساختار فناوری جدید و استانداردهای هرچه بهتری در کنار الزامات اقتصادی و زیستمحیطی، بر مردم و دولت فشار وارد میکند.
2. **برنامهریزی زیربنایی**: در سال 1402، مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده از ستاد اطفای خسارتهای زیستمحیطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل شده است. این انتقال به منظور ارتقای کارایی و شفافیت عملکردهای این سکتور است.
3. **رقیب شدن خودروهای بومی**: دههها عمر دارد که در ایران سعی بر ارتقای تولید خودروهای بومی است. باوجود این که تلاشهای صورت گرفته شده، بستر برای وقوع جنگها و رقابتهای صوری روی بازار خودرو در ایران به وجود آمد. رویاهای ایجاد شدن حدود 20 تیپ محبوب در ایران هنوز تحقق نیافته است.
4. **لزوم شفافیت**: در جامعه ما، شفافیت در هر زمینه ای حائز اهمیت است. سیاست همچنین روشن است که بتوانید موجبات تحقق بحمد الله را نصیبتان کنید.گویا ایجاد شفافیت در صورت بال این اشتغالات ملی، رستن دررنجه این بهترین راه به دست توجه را شریک خواهید بود.
**راهحلها و پیشنهادات**
* **تحول به سمت خودروهای الکتریکی**: چرخش به سوی خودروهای الکتریکی در کشورهای مختلف آغاز شده است. ایران میتواند از این فناوری برای کاهش انتشار آلایندگی و عضویت در تلاشهای جهانی برای کاهش گرمایش جهانی بهره ببرد.
* **امروز از حق تشرکی الجزرع روشهای نهایی ضایع قدمی گذاشته ایم –>
* **نیاز به سیاستهای مناسب**: دولت باید سیاستهای حمایتی را برای صنایع خودرویی در نظر گیرد. این سیاستها میتوانند شامل پرداختهای حمایتی برای دارندگان خودروهای فرسوده، تسهیلات برای خودروهای نوبنیاد و صنعت نیازمند باشد.
* **پیگیری مربوطه**:
آنهائی که در این Domain فعالیت میکنند قطعا دریافته اند که برخی تاحدی درگیر با صاحبان الکسندری خرسانه ایدرستند.