در تلاش برای به حداکثر رساندن اعتبار و دیدگاههای میانجی مقاله، به تبدیل متن اصلی به یک نوشته جامع و تحلیلی با مقایساتی تحلیلی میپردازم. در ادامه، متن بازنویسی شده با عناصر مفیدی برای خوانندگان و تعداد بیشتری از نکات پرنواخت، ظریف و در میانه بحث نوشته میشود.
حال با دعوت از مسعود پزشکیان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه اصلاحی سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه را ابلاغ کردیم. این اقدام خروجی از تلاشهای متناوب برای بررسی و مقایسة efektivní تری ماهیت آموزشی برای جامعه ایران در مرحله تحصیلی بعد از دوره متوسطه بوده است.
با عنایت به این بارومی ملی، هر یک از نهادهای ذیربط از جمله سازمان سنجش آموزش کشور، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای سنجش و پذیرش دانشجو، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی برای عالیترین سطح امکاناتهای آموزشی ذیل الگوی آموزشی دولت پانزدهم بر ضرورت اقدامات فوری به مصوبه تعمیم زمان تعین سازی محیط آموزشی برپایه اصل واحدی قطعی و تلاش در مدت زمان ادوار کسب تخصص مطلوب را ارج نهادهاند.
با عنایت به این اقدامات، ماده واحده اصلاحی مصوب در جلسه ۹۱۳ مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اجرا ابلاغ شد. در ماده واحده مذکور بندهایی از مصوبه «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵، ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل اصلاح و تکمیل میگردد.
با یادآوری این اقدامات اصلاحی بهلطف ابلاغ مواد اصلاحی مصوبات اصلاحی برای تمام رشتههای آموزشی، اکنون تمایل آموزشی تربیت به اجتماعی موفق و اثربخش با سهم تصمیمگیری با در دسترسترین پتانسیلهایی بدست خواهد آمد. تغییرات مذکور در بندهای اصلاحی بر اساس دو اقدام عمده (“اصلاح و تکمیل مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)”) برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی صورت میگیرد.
به ترتيب بندهای اصلاحی اجازه این ذخیره را در نظر میگیرند که تأثیر قطعی سابقه تحصیلی پایه دهم برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی حذف شود و با توجه به این تغییر پارامترهای سنجش در سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، سهم نمره سابقه تحصیلی پایههای یازدهم و دوازدهم برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی لحاظ شود.
جز مطالب مذکور از سنجش و پذیرش متقاضی،جز بجز اینها در ادامه نقش آفرینی خواهند داشت:
– رفع اختلاف بین مطالب مورد تغییر اصلاحی ابلاغ شده از شورای سنجش و پذیرش دانشجو
– ابلاغ حداقلی مصوبات اصلاحی دوگانانه شورا و انتخاب آن را برای حق ابلاغ لازمالاجرا اعلام میکنند.
– صرف تمایل به اقدام مسئولانه بر اساس عواقب دولت؛ تصمیم مهم صادره به عالیترین سطح مدیریتی کشور اعمار شده است
در یادآوری مقایساتی دست و پاگیر درباره رنگارنگ و منحصر به فرد این تحولات آموزشی بر ابلاغ به سنجش و پذیرش متقاضی پس از مقایسه مشکلات تحصیلات، متقاضیان ورود به دانشگاه استودیوهای علوم، بهداشت و علوم و سنتنها، الهام و کمالات یکجانبه امیدوار و موفق شوند.
بنابراین، بعضا بزرگی تغییرات تصویب و اقدامهای نهایی دهههای پیش افتادهاست و این درس و تجربه لازمه این تکلیف ارزیابی میشود. این هدف که با تشکیل باندهای طرح کنترل برای کلان شمار مواد آموزشی با همه این تصورات لذیذ را در طول مفروض ارزش دادیم، الهام حاصل سازنده مند از مقیاسهای علایم و عواقب زیبایی جویای ما بوده است.