جواد حق لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در نشست هم اندیشی با پلیس راه که همزمان با هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری برگزار شد، ارزش سرمایه‌ای راه‌های استان قزوین را حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود:سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید برای نگهداری راه‌ها هزینه شود در حالی که در حال حاضر این عدد در حد ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد:علاوه بر عمر طولانی آسفالت راه‌ها و حجم تردد بالای خودروها، عبور بار‌های غیرمجاز یکی از عوامل اصلی تخریب رویه راه‌ها و بروز خسارت مالی به این سرمایه عظیم ملی است.

حق‌لطفی با اشاره به حمل سالانه ۱۱ میلیون تن بار تجاری و ۱۰ میلیون تن کالای معدنی و مصالح ساختمانی از ۲۶۰ معدن فعال در استان ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در این حوزه، عبور بدون بارنامه خودرو‌های معادن در جاده‌ها است تا جایی که در حال حاضر تنها ۳۰ درصد بار‌های معدنی با بارنامه حمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۳۱ درصد از راه‌های این استان بر اثر عبور بار‌های بیش از حد استاندارد و تردد خودرو‌های معادن نیاز به بهسازی دارند گفت:بر اساس قانون بودجه امسال ۲۵ درصد از وصولی حقوق دولتی معادن باید برای بهسازی جاده‌ها تخصیص یابد.

به گفته حق‌لطفی، از سوی دیگر نیز هر استانی که موفق به اخذ ۱۰۰ درصدی بارنامه شود اعتبارات متمم نگهداری و بهسازی راه‌ها به همان استان تخصیص خواهد یافت.

وی با قدردانی از همکاری پلیس راه در نظارت و کنترل حمل بار در جاده ها، خواستار افزایش و تقویت این همکاری‌ها برای نظارت بر حمل و جابه جایی کالا و اسناد حمل و شناسایی خودرو‌های بدون بارنامه در راه‌ها در جهت جلوگیری از تخریب رویه راه‌ها و جبران خسارت‌های وارد آمده به آن شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه جابه جایی بار بدون بارنامه، آسیب‌های زیادی به استان وارد می‌کند اظهار داشت: جابه جایی غیرمجاز بار سبب می‌شود تا اطلاع درستی از میزان بار تولید و حمل شده در دست نباشد.

حق لطفی در ادامه بر آمادگی هرچه بیشتر تیم‌های راهداری در هنگام بارش برف تاکید کرد و گفت:در زمان بارش برف و کولاک باید با سناریوی درست و تصمیم به موقع و آمادگی کامل تلاش کنیم تا راه‌های اصلی استان حتی برای لحظه‌ای مسدود نشوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود:در زمان بارش برف اولویت برفروبی و نمک پاشی ابتدا با راه‌های شریانی و اصلی و سپس فرعی و روستایی است و این موضوع به استانداری و فرمانداری‌ها نیز اعلام شده تا پیش از بازگشایی راه‌های شریانی و اصلی نمی‌توان اقدامی برای بازگشایی راه‌های روستایی کرد و در زمان بارش نیز رانندگان برای تردد در راه‌های روستایی حتما باید زنجیر چرخ داشته باشند.

حق‌لطفی از رانندگان خواست هنگام تغییر شرایط آب و هوایی و بارش برف ضمن استعلام وضعیت جوی راه‌ها از سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها در صورت سفر‌های ضروری با رعایت فاصله طولی از خودرو‌ها و سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

source

توسط nastoor.ir