حجت الاسلام خیری:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بزرگترین خطر جامعه اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی را آندلس سازی ایران اسلامی دانست که راه مقابله با آن تربیت انسان تراز است.
وی به دیدگاه مبنایی علامه مصباح اشاره کرد و تصریح کرد: نگاه علامه مصباح مبتنی بر اصالت فرد است و کنشگری ایشان مبتنی بر همین مبنا است. یعنی انسان عنصری، فعال، موثر، وظیفهگرا، با اراده، کنشگر و مقاوم است. این نگاه علامه مصباح به جایگاه انسان است. اصالت جامعه بدون نظر به فرد ما را به سمت ساختارها نقشها و پایگاهها سوق میدهد و انسان را اسیر جایگاه خود در جامعه میکند. البته علامه مصباح بر مسائل متعدد اجتماعی خصوصا تشکل گرایی و کنشهای اجتماعی تاکیدی ویژه دارند.
حجت الاسلام خیری اظهار داشت: علامه مصباح مهمترین نهاد را در جامعه نهاد آموزش و پرورش می دانند؛ چرا که وظیفه تربیت کنشگر است و هدف اعلای اسلام عبارت است از کمال انسانی. ایشان بر این مبنا راه حل مسائل اجتماعی را نهاد آموزش و پرورش می داند که وظیفه انسان سازی را عهده دار است.
وی ادامه داد: در اندیشه علامه مصباح آنچه که می تواند این تحول و زمینه را برای نهاد تربیتی فراهم کند، نهاد سیاسی است که جایگاه ویژه ای را در فراهم کردن زمینه ها برای تنظیم امور اجتماعی دارد و بر دیگر نهاد های اجتماعی موثر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به بزرگترین خطر جامعه اسلامی در اندیشه علامه مصباح گفت: بزرگترین خطر را علامه مصباح آندلس سازی ایران اسلامی می دانند و راه مقابله با آن تربیت انسان تراز است. علامه مصباح مشکل مسلمانان زمان ائمه اطهار را بی بصیرتی می داند که متاثر از تربیت او است. ایشان یک تنه مقابل پروژه های متعدد جریان باطل ایستادگی کردند و امروز خلاء حضور ایشان محسوس است.
وی در پایان اظهار داشت: گلایه ای که علامه مصباح از روحانیون دارند این است که برخی در حوزه ها با عنوان تقیه دیگران را فریب می دهند و کنشگری را از آن ها اخذ میکند. علامه مصباح می فرماید علمائی که جان خود را فدای امام جامعه کردند، آیا با همین منطق مسئول به تقیه نبودند؟ ایشان تنها کسی را که معنای صحیحی از تقیه ارائه کرد را حضرت امام خمینی رحمه الله علیه می داند.
source