به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از درس گفتار کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد و تبیین نظریه جهاد تمدنی گفت: بحث امان در تروک قتال و جهاد آمده است اما صرفا امان در بحث معرکه نیست بلکه همانطور که در تعریف رهبری بیان گشته و در این بحث هم آمده اعم از ترک قتال است. امان قبل و بعد از قتال عنوان یک عقد و قرارداد مستقل و یک حقی هست که خدای تعالی به همه مسلمانان داده است.

وی افزود: جهاد صرفا حق حکومت نیست بلکه حق شهروندان دولت اسلامی است که می توانند از آن براساس آیات و روایات استفاده کنند و شارح و نویسنده کتاب در حد اقتضائات به آن پرداخته است. این موضوع در حقوق و روابط بین الملل و امثال اینها بسیار حائز اهمیت می باشد و اصولا بحث های حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در واقع زیر مجموعه بحث جهاد مورد کنکاش قرار می گیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جای بحث جهاد در روابط بین الملل خالی است، ابراز کرد: سوالی مطرح می شود که صلح یا جنگ اصل می باشد؟ برخی نظر سومی را قائل اند و آن دعوت به خدا و دعوت حکیمانه، آزادانه و برپایه فطرت و حقیقت و دعوت به اسلام است و آنجایی که دشمنان اسلام مانع برای حضور فرهنگی و گفتگوی فعال می شوند نوبت درگیری می رسد، دیدگاه چهارمی هم وجود دارد که آن را بیشتر می پسندم که بگوییم اصل جهاد فی سبیل الله است.

آیت الله کعبی اضافه کرد: نه صلح و نه جنگ و نه دعوت؛ بلکه همه اینها زیرمجموعه جهاد هستند و این مسئله تابع نظر ولی امر و فرمانده کل قوای مسلمین و براساس مصالح عمومی و جلوگیری از مفاسد عمومی و البته بعد از مشورت با کارشناسان قرار دارد. با این توضیح که جهاد اعم از قتال است و جهاد الزاما به معنای قتال نیست.

وی با بیان اینکه قتال بخشی از جهاد است، اظهار داشت: جهاد با وحشی گری های داعش مظلوم واقع شده است و برخی تعمدا جهاد در اسلام را بر حرکت داعش گونه منطبق می کنند در حالیکه تفاوت بسیاری در جهاد فی سبیل الله در اسلام با جهاد داعشی است. جهاد هم مایه قدرت اسلام و هم مایه پیشرفت و تحقق در اسلام است و جهاد ظرفیت تحقق صلح و امنیت بین الملل بر پایه توحید را دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه براساس جهاد تمدن سازی می کنیم، تصریح کرد: جهاد فی سبیل الله هم تمدن ساز است و هم امت اسلامی را به مثابه یک امت پیشرفته به سوی تمدن سوق می دهد و این جهاد تمدنی چهارده حوزه دارد.

وی افزود: جهاد را با این چهارده رویکرد باید شناخت حتی جهاد ابتدایی هم برعلیه مطلق کفار نیست بلکه جهاد برعلیه کافر طاغوت، مفسد فی الارض، ستمگر تجاوزگر و دشمن اسلام است، آنچکه امروز به اسم جبهه استکبار جهانی می شناسیم چون اینها مانع صلح و امنیت بین الملل و رشد و پیشرفت انسان ها هستند.

آیت الله کعبی با اشاره به رویکردهای جهاد تمدنی خاطرنشان کرد: تلاش برای تبدیل ضعف امت اسلامی به قدرت در همه عرصه ها، تلاش همه جانبه تهدیدات دشمنان به فرصت های پیشرفت، مانع زدایی در سایه مبارزه با مستکبران و پیشبرد بیداری اسلامی و ایجاد اقتدار و بازدارندگی برای درگیری با دشمن شماره یک، حمایت و جریان سازی در جهت بیداری اسلامی و احیاء فرهنگ مقاومت و آماده کردن امت برای پیشرفت، تقویت باورها و ارزش ها و سبک زندگی اسلامی، مقابله با عقب ماندگی و تلاش برای پیشرفت علمی مسلمانان، مقابله با فتنه های داخلی و طراحی جنگ ترکیبی دشمن و تقویت راهبرد وحدت اسلامی، مقابله با جهالت و نفوذ دشمن، تبدیل امت به قطب پیشرفته علمی و ساحت های دینی مطابق با مقتضیات زمان، شناخت و پیوری از رهبری الهی و فکری، ساختار سازی درون امت اسلامی در عرصه بین المللی، تقویت استقلال امت ها، تقویت ارتباط با آزادگان جهان و مفاهمه و همکاری برپایه ایجاد نظام بین الملل جدید از مولفه های جهاد تمدنی است.

وی ادامه داد: هر کدام از این مولفه ها در حوزه روابط بین الملل و حقوق بین الملل بر پایه جهاد قابل تبیین و بازتعریف است و دال مرکزی جهاد، تحقق تمدن نوین اسلامی و انسانی است و عقد امان یکی از اضلاع اصلی این نظریه جهاد تمدنی به حساب می آید؛ شمشیر جهاد فی سبیل الله برعلیه مستکبرین و دشمنان بشریت برافراشته است نه برعلیه غیرمسلمانان مستضعفی که امروزه تحت ظلم طواغیت قرار گرفته اند و باید آنها را نجات داد. امان بستر گفتگو با آزادگان جهان و ملت های در استضعاف نگه داشته شده است.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه درگیر کردن امت الزاما به معنای شمشیرکشیدن نیست بلکه حاضر کردن امت در میدان به سوی تمدن سازی است، ابراز داشت: جهاد بدون ولایت و رهبری از مظلومیت های بحث جهاد است، ولایت فقیه ضمن اینکه منشأ اقتدار امت اسلامی می باشد به اندازه این اقتدار مظلومیت هم دارد.

source

توسط nastoor.ir