به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گروه های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با حجت الاسلام علی نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دیدار و گفت‌وگو کردند.

نشست شورای هماهنگی امور پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور رئیس مرکز و جانشینان گروه‌های علمی

در این نشست برحضور کیفی و موثر نمایندگان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و ارائه دیدگاه ها و نظرات اجماعی گروه‌ها و کارگروه‌های علمی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس تاکید شد. 

 حجت الاسلام نهاوندی در این دیدار تاکید کرد: همه فعالیت‌های گروه‌های علمی از جمله نشست‌های علمی و تخصصی باید در چارچوب وظایف مجلس شورای اسلامی و منتج به خروجی تقنینی برای کمک به تصمیم گیری بهتر نمایندگان مجلس باشد.

 م/ گزارشی از دیدارها و نشست گروهای علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حجت الاسلام نهاوندی

نشست گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

در این نشست بیان شد: اعزام 97 کارشناس به کمیسیون‌های تخصصی و اظهار نظر پیرامون موضوعات مختلف، تهیه و انتشار  104 گزارش علمی تخصصی ، برگزاری نشست‌های علمی، تهیه پیش نویس های تقنینی با موضوعات مختلف بانکداری اسلامی، بازار سرمایه و برنامه و بودجه و… از جمله فعالیت‌های گروه اقتصاد می باشد.

همچنین حجت الاسلام جواد عبادی جانشین گروه اقتصاد، گزارشی از فعالیت‌های این گروه را ارائه داد.

 م/ گزارشی از دیدارها و نشست گروهای علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حجت الاسلام نهاوندی

نشست گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حجت الاسلام نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در جمع شورای علمی گروه حقوق ابراز کرد: این مرکز باید با عملکرد و فعالیت‌های خود در فرآیندهای مهم تصمیم‌سازی تا تصیمم گیری تقنینی، نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: گروه‌های علمی مرکز باید با پشتوانه پژوهش‌های فقهی_حقوقی در قالب‌های ارائه گزارش‌های راهبردی، نظارتی و تقنینی و حضور موثر در کمیسیون‌های تخصصی در فرآیندهای مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی نقش آفرین باشند.

حجت الاسلام نهاوندی بیان داشت: در فرآیندهای مهم تصمیم سازی تا تصمیم گیری، باید اشراب فقهی قوانین به درستی انجام شود.

وی افزود: برخی نیازهای فوری مجلس شورای اسلامی از جمله بررسی طرح ها و لوایح باید به سند اقدام در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تبدیل شود و با رویکرد مساله محوری و نتیجه گرایی در گلوگاه های مهم قانونگذاری حضور جدی داشته باشیم.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابراز کرد: تنقیح قوانین و ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی از کار ویژه‌های دیگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.

وی افزود: برخی قوانین اکنون کارایی لازم را ندارند و نیاز است متناسب با وظایف ذاتی مرکز و با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد بررسی قرار گیرند و گروه‌های علمی باید این مهم را در برنامه های خود داشته باشند.

 م/ گزارشی از دیدارها و نشست گروهای علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حجت الاسلام نهاوندی

 اعلام آمادگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای حضور در همه فرآیندهای قانونگذاری از تدوین تا تنقیح

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه دیدارها و برگزاری نشست های مشترک با مدیران و مسوولان قوه مقننه با ابوالفضل الموتیان مدیرکل اسناد و اطلاع‌رسانی قوانین مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار به بند دوم سیاست های کلی نظام قانون گذاری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در این بند، پایش و ارزیابی قوانین موجود بر اساس اسلام و شریعت باید انجام شود‌ و نیل به این هدف مهم از تدوین و تصویب قانون آغاز و تا تنقیح و تفسیر قانون امتداد پیدا می کند.

حجت الاسلام نهاوندی افزود: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آمادگی همکاری در تمام این فرایندها به ویژه تنقیح قوانین با رویکرد فقهی و اسلامی را دارد.

همچنین ابوالفضل الموتیان مدیر کل اسناد و اطلاع رسانی قوانین مجلس نیز با اشاره اینکه در فرآیندهای قانونگذاری نیاز به انقلاب داریم, ابراز کرد: اصل ۴ قانون اساسی عدم مغایرت با شریعت نیست بلکه اسلامی سازی قانون را مطالبه می کند.

وی ادامه داد: از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی طبق اصل چهارم قانون اساسی، وضع قوانین منطبق بر شریعت اسلام است و این مهم با اطلاع اجمالی نمایندگان حاصل نمی شود؛ از این رو ضرورت مرکز تحقیقات اسلامی مجلسگ اجتناب ناپذیر است.

به گفته آقای الموتیان، مرکز تحقیقات اسلامی به عنوان یک ظرفیت ناشناخته، نقطه ای استراتژیک برای قانونگذاری اسلامی است.

source

توسط nastoor.ir