راهکارهای قانونی پس گرفتن پول 

پول قرض نده

هر سال، چند هزار نفر به دفاتر وکلای پایه یک دادگستری مراجعه می‌کنند، با این ادعا که به دوست یا افراد خانوده‌شان پول قرض داده‌اند و شخص الان منکر شده و نمی‌خواهد پول را پس دهد، ما در این مقاله سعی می‌کنیم ؛ لایحه قانونی این مشکل را برای شما توضیح دهیم، و بگویم چطور پول قرض دهید که بعد بتوانید از نظر قانونی پیگیری کنید و اگر پول قرض داده اید و هیچ مدرکی ندارید، به کجا مراجعه کنید ولی ابتدا، ماجرای یکی از آنها را بشنوید:

“چند ماه پیش بود که یه مقدار پول به دوستم قرض دادم، درگیر راه انداختن کافه‌اش بود ولی پول کم آورده بود، ازم قرض خواست، من هم ۲۰۰ میلیون تومانی که برای پول پیش خونه کنار گذاشته بودم بهش دادم و قرار شد تا قبل از سررسید خونه ام، بهم پولو برگردونه، ولی از اونجایی که چندین سال با هم دوست بودیم نه چک و سفته‌ای ازش گرفتم، نه حتی یک رسید دست نویس.

کافه‌اش رو راه انداخت و بعد از ۶ ماه هم کارش گرفت و کلی دانشجو همیشه اونجا می‌رفتن، چند باری هم که غیر مستقیم بهش می‌گفتم، اون می‌گفت هنوز انقدر درآمد خوب نیست و تا چند ماه دیگه بدهی اش رو می‌ده، تا اینکه نزدیکی های تخلیه خونه ام بود و این دفعه رک و پوست کنده بهش گفتم که پولم رو لازم دارم و بهم برش گردون، اون هم نامردی نکرد و کلا منکر همه چی شد، که چی، تو هیچوقت به من پول ندادی، سندی هم نداری، حالا برو هر کاری که دلت می‌خواد بکن”

متاسفانه خیلی از افراد با این فکر که کسی که پول قرض می‌خواهد دوستشان، خواهر یا برادرشان است به این وضعیت دچار می‌شوند، و به وکیل مراجعه می‌کنند. در وضعیت بالا، فردی که پول قرض داده از وکیل می‌خواهد که از طرف او  تقاضای طرح دعوا کند تا پولش را پس بگیرد. گاهی هم موکل، فردی است که پول گرفته و می‌گوید پول را در ازای انجام کاری دریافت کرده  و می‌خواهد ثابت کند که به کسی بدهکار نیست.

قانون مدنی قرض پول

قانونی که در این موارد معمولاً استفاده می‌شود، ماده ۲۶۵ قانون مدنی است. طبق این قانون، هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است، بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون این که مقروض آن چیز باشد می تواند استرداد کند. به زبان ساده‌تر  وقتی کسی به دیگری پول می‌دهد، به صورت پیش‌فرض تصور می‌شود که این پول به عنوان هدیه نبوده و باید پس داده شود. با این حال، دادگاه‌ها و حقوقدانان دو نظر مختلف درباره این قانون دارند.

نظر اول می‌گوید که اگر کسی پولی بدهد، تا وقتی که طرف دوم ثابت نکند آن پول هدیه بوده، طرف اول می‌تواند آن را پس بگیرد. در این حالت، اگر فردی که به او پول قرض داده اید ادعا کند که این پول به خاطر انجام کاری است و یا شما به او بدهکار بوده اید که چنین پولی بهش قرض دادید، باید ادعای خود را ثابت کند.

اما نظر دوم می‌گوید که وقتی کسی پولی قرض می‌دهد، خودش  باید ثابت کند که آن پول را به عنوان بدهی یا هزینه معامله نداده است و به او برگردانده شود. در این حالت، بار اثبات اینکه پول باید پس داده شود، بر عهده کسی است که شکایت می‌کند.

در کل پرونده‌های قرض، گاهی وقتها، خیلی پیچیده و طولانی می‌شود تا به نتیجه مطلوب برسد و باید وکیل زبده‌ای داشته باشید تا بتواند به خوبی از حقتان دفاع کنید، اما بهتر است که اگر می‌خواهید به هر کسی پول قرض بدهید، اصولی این کار را انجام دهید، تا پیگیری آن راحت‌تر باشد.

قرض دادن پول

اصول قرض دادن قانونی پول چیست؟

  • تنظیم قرارداد: یک قرارداد حتی در خانه ( یک عقد رضایی )  تنظیم کنید.
  • مبلغ دقیق قرض: مبلغ دقیق پول را ذکر و یک تاریخ دقیق برای برگشت آن معین کنید.
  • شرایط بازپرداخت:باید شرایط دقیق بازپرداخت قید شود. اگر بازپرداخت به صورت اقساطی باشد، تعداد و زمان  اقساط را مشخص کنید.
  • ضمانت: می‌توانید از شخص یک چک، سفته برای ضمانت بگیرید.
  • شهود: حضور شهودی غیر از اعضای خانواده طرفین در زمان تنظیم و امضای قرارداد لازم است. نام و مشخصات شهود باید در قرارداد ثبت شود.
  • امضا و اعتبار: قرارداد قرض باید در دو نسخه تنظیم و توسط طرفین و شهود امضا شود. این قرارداد به عنوان یک سند عادی معتبر بوده و می‌توانید در محاکم قضایی از آن به عنوان مدرک استفاده کنید.

شایر بیشتر آدم‌ها بگویند که خجالت می‌کشند که قراردادکتبی با برادر یا دوست خود بنویسند، اما در نظر داشته باشید که از قدیم گفته اند” جنگ اول به از صلح آخر

اسب سیاه سواری نمی‌دهد!!!!

یک داستان جالب از عبید زاکانی در مورد قرض دادن است که شنیدنش خالی از لطف نیست  و من آن را عیناً نقل می‌کنم:

یکی اسبی از دوستی به عاریت خواست، گفت: «اسب دارم؛ اما سیاه است.»، گفت: «مگر اسب سیاه را سوار نشاید شد؟»، گفت: «چون نخواهم داد، همین قدر بهانه بس.»

گاهی بهتر است بهانه‌های همین قدر ابلهانه بیاوریم، به جای اینکه پولمان را کامل از دست بدهیم و درگیر دادگاه و … شویم . در واقع خیلی از اقتصاددانان می‌گویند، آن مقدار پولی را قرض بده که اگر طرف دوم به تو بازنگرداند در زندگی‌ات مشکل به وجود نیاورد، مثلا هیچ وقت پول پیش که برای پول پیش خانه‌ات کنار گذاشتی را قرض نده. 

اما اگر پول قرض داده‌ای و مدرک نگرفتی چه کار باید بکنی؟ در ادامه این مورد بررسی شده.

راهکارهای قانونی برای گرفتن طلب بدون داشتن مدرک

وقتی مدرکی برای پولی که قرض داده‌اید، ندارید آشنایی با راهکارهای قانونی به شما کمک کند تا بدون دردسر، طلب خود را از بدهکار پس‌بگیرید. در ادامه، روش‌های قانونی مختلفی که می‌توانند در چنین شرایطی به شما کمک کنند را بررسی می‌کنیم:

۱. تعیین میزان طلب و شکایت قانونی

اگر مبلغ طلب شما کمتر از ۲۰ میلیون تومان است، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در صورتی که مبلغ طلب بیشتر ۲۰ میلیون بود باید به دادگاه بروید. اما پیش از هر اقدامی، شما باید شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید.

۲. هزینه دادرسی

برای پیگیری قانونی طلب، باید هزینه دادرسی را پرداخت کنید که به نسبت مبلغ طلب متفاوت است. اگر توانایی پرداخت این هزینه را ندارید، می‌توانید دادخواست اعسار از هزینه دادرسی را بدهید، که در صورت پذیرش، موقتاً از پرداخت آن معاف خواهید شد.

قرض پول

۳. اقرار شفاهی یا کتبی بدهکار

یکی از بهترین روش‌های اثبات طلب، اقرار بدهکار است. اگر بدهکار در حضور قاضی اقرار کند که بدهی دارد، این اقرار می‌تواند به عنوان مدرکی قانونی برای مطالبه طلب استفاده شود. اقرار شفاهی یا کتبی نزد قاضی از قوی‌ترین مدارک برای اثبات طلب است.

۴. شهادت شهود

اگر در زمان قرض دادن پول، شاهد داشتید، می‌توانید از آنها بخواهید در دادگاه شهادت دهند. البته، شاهدان باید شرایط قانونی شهادت دادن را داشته باشند تا شهادت آنها مورد پذیرش دادگاه قرار گیرد.

۵. استفاده از فیلم، عکس یا پیامک

فیلم، عکس یا پیام‌های رد و بدل شده بین شما و بدهکار نمی‌توانند به‌طور مستقیم به عنوان مدرک اثبات طلب استفاده شوند، اما ممکن است به قاضی کمک کنند تا به وجود طلب یقین پیدا کند. این مدارک می‌توانند به عنوان نشانه‌هایی برای جلب توجه قاضی به وجود بدهی به کار روند.

۶. ادای سوگند

در برخی موارد، دادگاه جلسه‌ای برای ادای سوگند ترتیب می‌دهد. در این جلسه، طلبکار و بدهکار باید سوگند بخورند. طلبکار بر طلب خود و بدهکار بر عدم وجود بدهی سوگند یاد می‌کنند. این روش در صورت نبود مدارک مستند، یکی از روش‌های اثبات در دادگاه است.

۷. ارسال اظهارنامه

یکی از روش‌های قانونی برای مطالبه طلب، ارسال اظهارنامه رسمی به بدهکار است. این اظهارنامه از طریق پست ارسال می‌شود و به بدهکار فرصتی برای پاسخگویی یا پرداخت دین داده می‌شود. اگر بدهکار در پاسخ به اظهارنامه عباراتی را بکار ببرد که دال بر اقرار به بدهی باشد، این اقرار می‌تواند به عنوان مدرکی برای اثبات طلب شما استفاده شود.

۸. استفاده از مدارک بانکی

اگر پول را از طریق واریز به حساب یا کارت به کارت به بدهکار داده‌اید، می‌توانید از رسید انتقال وجه یا پرینت حساب بانکی خود استفاده کنید. این مدارک به دادگاه کمک می‌کنند تا اثبات شود شما مبلغی را به بدهکار پرداخت کرده‌اید.

در مجموع، اگر بدون داشتن مدرک کتبی با مشکل بازپس‌گیری پول خود مواجه شده‌اید، استفاده از راهکارهای قانونی مانند شهادت شهود، ارسال اظهارنامه، و بهره‌گیری از مدارک بانکی می‌تواند به شما کمک کند.

از آنجایی که بسیاری از افراد درگیر پرونده‌های مربوط به بازپس‌گیری طلب یا دیگر مشکلات حقوقی می‌شوند، انتخاب یک وکیل متخصص در این زمینه حیاتی است. وکلای پایه یک دادگستری با بررسی دقیق پرونده و تحلیل راهکارهای قانونی، به موکلان خود کمک می‌کنند. همچنین دفاتر وکالت پیش از طرح دعوی، به افراد مشاوره حقوقی می‌دهند، تا افراد درگیر پیچ و خم‌های مسائل سیاسی نشوند.یکی از محله‌های تهران که وکلای زبادی در آن مشغول به فعالیت هستند پونک است، اگر خدای نکرده به مشکل مالی و حقوقی برخورده‌اید می‌توانید با مراجعه به بهترین دفتر وکالت در پونک یا تماس با آنها مشکل حقوقی خود را حل کنید.

source

توسط nastoor.ir