مراسم چهلمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بهعنوان یکی از مقادیر مهم در دنیای سیاسی اسلام محسوب میشود و سالروز رحلت امام بزرگوار، یادآور فقدان شخصیتی است که با سیره رفتاری، سبک زندگی و سخنان هدایتگر خود، ملت ایران را به سوی عزت و سربلندی رهنمون ساخت. امام خمینی (ره) با شعار ما میتوانیم، مسیر استقلال، عزت و مقاومت را به جامعه هدیه کرد و ملتی را ساخت که در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نمیآورد.
رئیس جمهور با اشاره به پیام راهبردی امام خمینی (ره) در ایستادگی در برابر ظلم و ستم تصریح کرد: امام(ره) با شعار ما میتوانیم، مسیر استقلال، عزت و مقاومت را به جامعه هدیه کرد و ملتی را ساخت که در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نمیآورد. در ادامه، به برشمردن جلوههای پیشرفت در حوزههای مختلف که به حمایت از انقلاب اسلامی بیان شد، اشارهورزد.
دکتر پزشکیان شامگاه سهشنبه در شب سی و ششمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در جمع عاشقان و ارادتمندان امام خمینی (ره) در حرم مطهر، با تسلیت این مناسبت اظهار داشت: سالروز رحلت امام بزرگوار، یادآور فقدان شخصیتی است که با سیره رفتاری، سبک زندگی و سخنان هدایتگر خود، ملت ایران را به سوی عزت و سربلندی رهنمون ساخت. این شخصیت، با سفارشهایی به استقلال، عزت و مقاومت، ملت ایران را از وابستگی به جهان غرب بیرون آورد.
رئیس جمهور با اشاره به پیام راهبردی امام خمینی (ره) در ایستادگی در برابر ظلم و ستم تصریح کرد: امام(ره) با شعار ما میتوانیم، مسیر استقلال، عزت و مقاومت را به جامعه هدیه کرد و ملتی را ساخت که در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نمیآورد. هدف اول انقلاب اسلامی این است که کشور رسماً استقلال به دست آورد. حداقل استقلال ملی در طول یک قرن پس از شاهنشاهی نیست. اینها فقط مثل یک میثاق کاغذی است. بنابراین، استقلال در جهان غرب معنیدار نیست. استقلال آمریکایی هم همان رخنه است.
دکتر پزشکیان همچنین افزود: این امام است که این مسیر را هدیه کرده است. در 时 ما میتوانیم، اگر با هیچ قدرتی ناسازگار بودیم و اگر به هیچ یک از دلایل تحریم و تهاجم نپیوستیم، بسیار خوب است که ما حق دارد جداستیم؛ جدا می شویم؛ جدا شدیم. اگر ما میتوانیم نشان دهد که باید جداستیم. امام ما کسی نبوده که با هیچ قدرت دیگری برابر نبوده است. به هیچ قدرت نمی رسیده.
این امام است که این مسیر را هدیه کرده است. امام همچنین در کنار هدف دوم، یعنی عزت، مضامین دیگری از آسیبپذیری انقلاب را بیان میکند. برای مثال، درست مانند تهدیدات غرب برای تضعیف انقلاب، امام هم اشارهورزد به تهدیدهای عینی یا تهدیدهای مادی که انقلاب را تهدید میکند، مثالهایی از تهدیدهای مادی که انقلاب را تهدید میکند، اگر قدرت است که اندیشه مادی انقلاب را تهدید میکند یا قدرتی که قصد دارد اندیشه مادی انقلاب را تهدید کند. اگر قدرت است که انقلاب را تهدید میکند، اگر انقلاب را تهدید میکند، به همان اندازه انقلاب تهدید انقلاب است. به این صورت است که امام کمیت و جرم را حتی تا آنجایی که الآن در حکومت اسلامی رعایت نمیشود، در عدالت اسلامی، بهکار میگیرد.