صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع ایران است که 10 درصد تولید ناخالص ملی را شامل می شود. با این حال، این صنعت هنوز به عنوان صنعت اول در کشور به رسمیت شناخته نشده است. اگر می خواهیم صنعت خودرو به جایی برسد و رشد صنعتی و توسعه صنعتی داشته باشیم، باید مسیر برنامه پنج ساله صنعت خودرو را مشخص کنیم و چند سال در این مسیر ثابت قدم باشیم.
سید حامد عاملی، معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران (IIAC) با محوریت «چالشها و فرصتها» اظهار داشت: کشورهای دیگر اگر در صنعت خودرو به جایی رسیده اند به خاطر ریل گذاری پنج تا ۲۰ ساله بوده، درحالیکه اولین مسئله ما در صنعت خودرو تدوین برنامه ۵ ساله است که باید این برنامه را تنظیم کنیم.
وی تاکید کرد: در همین راستا جمعی از صاحب نظران و فعالان حوزه صنعت خودرو را جمع کرده و برنامه پنج ساله صنعت خودرو را تبیین کردیم که ابزارهای آن نیز مشخص شده است. این برنامه پنج ساله باید شامل ابزاری برای نظام تعرفه گذاری و کیفیت باشد. باید نظام تعرفه گذاری را پنج ساله تنظیم و مشخص کنیم و از این مسیر عمر ساخت داخل را افزایش داده تا خودروسازانی، بالای ۵۰ درصد ساخت داخل داشته باشیم.
همچنین، اگر به دنبال کیفیت و رضایت مردم هستیم، باید بر روی آن برنامه ریزی کنیم؛ همه مجموعه دولت، مجلس و سران قوا دست به دست هم بدهیم و برنامه پنج ساله را اجرا کنیم تا تمامی مشکلات قیمت گذاری، ساخت داخل و توسعه قطعه سازان به صورت تخصصی و منطقی حل شود.
عاملی به موضوع واگذاری ها در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما در وزارت صمت به واگذاری ها به بخش خصوص اعتقاد داریم، بخشی از کار انجام شده و بخش دیگر نیز فراخوان صورت گرفته و در حال انجام است، امیدواریم هستیم این موضوع نیز به سرانجام برسد.
وی با اشاره به مشکلات ارزی گفت: جلساتی با قطعه سازان و خودروسازان داشته ایم، برای تمامی زنجیره خودرو سهمیه ارزی تا هشت ماه سامانه باز شده است، مشکلات سیستمی و اختلال در سامانه داریم که به جد پیگیر هستیم.
برهمین اساس، در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه در ۲۱ اردیبهشت نامه ای به وزارت صنعت، معدن در خصوص قیمت گذاری محصولات ارسال کردیم گفت: ۲۰ روز از این نامه می گذرد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
وی ادامه داد: بابت تخصیص ارز خیلی پیگیری کردیم، بعد از ۲ ماه تازه سامانه جامع تجارت باز شده، ضمن اینکه درخصوص ناترازی انرژی نیز با کسری روبرو هستیم و هنوز این مساله حل نشده است.
وی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «سرمایه گذاری برای تولید» گفت: در صنعتی که ضرر می دهد چه کسی حاضر به سرمایه گذاری در تولید است؟ این در حالیست که در همه جای دنیا مسیر توسعه صنعتی از خودرو می گذرد و چیزی غیر از این نیست.
در این باره، دیروز هم بیان شد که اگر به دنبال کیفیت و رضایت مردم هستیم، باید بر روی آن برنامه ریزی کنیم؛ همه مجموعه دولت، مجلس و سران قوا دست به دست هم بدهیم و برنامه پنج ساله را اجرا کنیم تا تمامی مشکلات قیمت گذاری، ساخت داخل و توسعه قطعه سازان به صورت تخصصی و منطقی حل شود.
همچنین، دیروز به موضوع واگذاری ها در صنعت خودرو اشاره شد و گفت: ما در وزارت صمت به واگذاری ها به بخش خصوص اعتقاد داریم، بخشی از کار انجام شده و بخش دیگر نیز فراخوان صورت گرفته و در حال انجام است، امیدواریم هستیم این موضوع نیز به سرانجام برسد.
مطمئناً این مباحث دست به دست رفتن شاخصهای مهم در صنعت خودرو و اثرات منفی آن بر تولید را نشان میدهد و به اصلاح سیاست های مرتبط در این زمینه توصیه میکند.
最後ا، کشوردست به دست نخستین علل مسدودیت رانندگی در کشور را رانندگان خودروساز ایرانی خود اسباب بندی میکنند که هرکاری ایرانه به اسم دین میگرد، بجای آن گرونتر شدن ارایه به بازرگانان و دیگر کشورهایی است تا تسریع به امر هرthing رو مغتنم میخورند