**حذف تولید وانت نیسان را نمی‌توان امیدی برای تغییرات و ضوابط صنعت خودرو دانست**

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، فرزانه انصاری، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرده است که خودروی وانت نیسان، مطابق با استاندارد‌های 85 گانه موجود در کشور نیست و تولید آن باید در پایان سال 1403 متوقف شود. این گزارش همچنین می‌افزاید که شرکت سازنده این خودرو در مهر ماه سال گذشته درخواست داده است تا تولید آن تا 35 هزار دستگاه ادامه یابد، اما تنها 30 هزار دستگاه از این توافق تاکنون تولید شده و تنها 5 هزار دستگاه دیگر مجوز شماره گذاری دارند و بعد از آن تولید این خودرو کاملا متوقف خواهد شد.

به گفته انصاری، اگرچه خودروی وانت نیسان از نظر استاندارد‌ها NichtySatisfactory است، اما بسیاری از استاندارد‌های 85 گانه جنبه کیفی دارند و علاوه بر بحث ایمنی، بر کیفیت تمرکز دارند. همچنین سازمان ملی استاندارد در حال تدوین استاندارد‌های جدید برای صنعت خودرو سازی است و در کوتاه‌مدت karar تصمیمات این موضوع در شورای عالی استاندارد اتخاذ خواهد شد. در این رابطه انصاری می‌گوید: ممکن است در اثر تغییر استاندارد‌ها خودرو‌های قدیمی بیشتری از خط تولید خارج شوند و خودروسازان باید به جدیدترین فناوری‌ها، ایمنی و کیفیت توجه کنند.

حذف تولید وانت نیسان را نمی‌توان امیدی برای تغییرات و ضوابط صنعت خودرو دانست. این تصمیم فقط به دلیل نبود استاندارد‌های مورد نیاز در خودرو نبوده است، بلکه شاهد تولید حداکثر 35 هزار دستگاه از این خودرو هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که حضور استانداردهای کافی در صنعت خودرو سازی هنوز به صورت موثری اعمال نشده است.

این سؤال در اینجا می پرسیم: آیا حذف تولید وانت نیسان فقط به đích یافتن استانداردهای جدید بر می‌گردد؟ می‌توانستیم انتظار داشته باشیم تا خودروسازان برای پاسخگویی به نیاز جامعه، ضمن توجه به نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودرو سازی، صادرات خودرو را افزایش دهند.

توصیه‌ای که رئیس سازمان ملی استاندارد برای خودروسازان در نظر گرفته است، شامل توجه به فناوری، ایمنی و کیفیت در محصولات خود است. البته این شرایط با در نظر گرفتن şart‌های صادراتی، الزامات سرویسی و رقابت در بازارهای جهانی، باید مورد توجه هر صنعتگر قرار بگیرد، اما این شرایط عمدتا برای خودروسازان ایرانی نیاز به به روز کردن صنایع خود ندارد. مقصد اصلی خودروسازان ایران صادرات به اروپاست، اما آیا در چنین بازاری ما برخوردی مانند دیگری را داریم؟ اینکه استفاده از فولاد LocalTechnical از مصالح تولیدی می‌گوید كه در سطوح دنیا از فولاد قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، عمدتا در استانداردهای داخلی ریشه دارد.

سؤال بعدی این است که آیا دور زدن استانداردهای اجرایی یک آسیب ندارد؟ در هیچصنعت نمی‌توانید از استانداردهای داخلی خارج شوید و در بازارهای جهانی مدعی استفاده از تکنولوژی جدید و برتری معضل خودروسازان ایرانی باشید. در دوران جمشید زمانی تصدیق شده بود که خودروسازان ایرانی خودروهایی با کیفیت مدیون مثلاً استیشن GUcker(collection) ،بعضی در خودروهای اتومبیلی می دیده باشید وجود دارد.

توسط nastoor.ir