صنعت قطعه‌سازی ایران در مقابل چالش‌ها و فرصت‌ها قرار دارد. خبری که اخیرا در صنعت قطعه‌سازی به گوش می‌خورد این است که جناب آقای محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در همایش چالش‌ها و فرصت‌ها به دغدغه‌های تولیدکنندگان قطعه و خودرو اشاره کرده و اصلاح فوری در ساختار قیمت‌گذاری را خواستار شده‌اند.

نجفی‌منش به چالش‌های جدی این صنعت اشاره کرده و قیمت‌گذاری دستوری را اصلی‌ترین مانع پیش روی تولید خودرو دانسته و از دولتمردان خواسته با حمایت مؤثر، زمینه پایداری تولید را فراهم کنند. او همچنین بر تسهیل مسیر تولید برای صنعتگران تاکید کرده و این صنعت را صنعتی استراتژیک و پیشرو در جهان توصیف کرده که در پیوندی تنگاتنگ با فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست یافته است.

رضا رضایی عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در این همایش صنعت خودرو را یکی از صنایع استراتژیک و پیشرو در جهان توصیف کرده و به وسعت این صنعت در سطح جهانی اشاره کرده است. وی ضمن انتقاد از ناترازی‌های موجود در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، ادامه داده است که رهبر انقلاب 11 سال پیاپی نام‌گذاری سال را به حوزه اقتصاد و تولید اختصاص داده‌اند، اما تا زمانیکه این نام‌ها به برنامه‌ریزی‌های واقعی و اجرای عینی تبدیل نشوند، تغییری حاصل نمی‌شود.

رضایی همچنین از بی‌توجهی به توان داخلی و دانش بومی در قطعه‌سازی انتقاد کرده و گفته است که ما دارای زیرساخت‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و دانش‌محور هستیم، اما این زیرساخت‌ها در حال فرسایش و از بین رفتن هستند. سیاست‌هایی مانند واردات خودروهای دست‌دوم، بدون توجه به تأثیر آن بر صنعت داخلی، راهبردی خطرناک است که می‌تواند ریشه تولید را بسوزاند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در سخنرانی خود در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران، ضمن هشدار نسبت به وضعیت دشوار زنجیره تامین خودرو، از حجم بدهی‌های معوق، شکاف قیمتی، کاهش تولید و چالش‌های تامین نقدینگی سخن گفته و خواستار اقدام فوری، هماهنگ و مبتنی بر تحلیل‌های عددی برای حفظ صنعت خودرو شده است.

محبی‌نژاد تصریح کرده که برای تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو باکیفیت، صنعت به 200 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد و این عدد را به 9 روش تأمین نقدینگی تقسیم کرده و نشان داده که اگر این ‘کیک’ تقسیم شود، سهم‌های قابل تحقق دارد. محبی‌نژاد همچنین از سیاست قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کرده و از ناترازی در تامین انرژی نیز انتقاد کرده است.

این問題 ها در جامعه ایران شدیداً مورد توجه قرار گرفته است و دولت نیز این موضوعات را در اولویت قرار داده است. در یک نظرسنجی که اخیرا توسط یکی از مجلات اقتصادی ایران انجام شده است، 80 درصد از پاسخ دهندگان تصریح کرده‌اند که بهترین راه حل برای حل این مشکل، اصلاح قیمت‌گذاری دستوری است.

در یکی از ستون‌های روزنامه MILAD الأخرى مردم می‌نویسند: علاوه بر اصلاح قیمت‌گذاری دستوری، دولت باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اجرایی برای توسعه زیرساخت‌ها، بازتاب صنعت قطعه‌سازی را در کشور بهبود بخشد.

توسط nastoor.ir