سومین مرحله طرح کالابرگ: افزایش میزان یارانههای به форму مالیاتی تبدیلشده
در صورت اجرا شدن مرحله سوم طرح کالابرگ، میزان تخصیصی در خصوص دهکهای اول تا سوم خاورمیانه، ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود که شامل یارانه نقدی و کالابرگ میشود. اگر چه هدف از طرح کالابرگ، به طرف گرفتن از یارانه نقدی و اعتبار جذب انحراف مالی و نقدی است. اما تا پیش از این، دولت ایران از اردیبهشت ۱۴۰۱ تاکنون، میزان یارانه نقدی ثابت مانده است؛ و در برخی از ماهها، مبالغ زیادی را به عنوان یارانه یا اعتبار کالابرگ به حساب دریافت کنندگان تأمین کرده است.
این روند نشاندهنده این است که دولت ایران هنوز با جایگزینی میزان یارانه نقدی و کالابرگ در شرایط اقتصادی بحرانی، به مدت مناسبی در میان طرف گیران یارانه همراه شده است. بر این اساس است که بسیاری از مقامات ارشد دولت ایران و حتی اقتصاددانان باید با این طرح موافق باشند؛ و حتی با نظر به محیط که ایران در آن قرار دارد و انتظار میرود آن قابل پیادهسازی باشد.
در این شرایط، با پیشبینی اجرای نهایی طرح کالابرگ در خرداد، مجموع دریافتی های یارانه گیران به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت. یکی از چالشهای این طرح، باز بودن محیط اقتصادی ایران است. باز بودن این محیط، امکان مواجهه یارانه گیران با طرح کالابرگ را افزایش میدهد. از طرف دیگر، وجود چالشهای بیرونی و ایجاد هزینه های اضافی در رهنمودهای دولت، علیرغم اندک- اندک بودن، میتواند باعث ایجاد حواس پرسی در بین عمومی شود.
اما برای نیل به این هدف، دولت باید سریعا در جهت تغییر نگرشها و نظرهای عمومی تلاش کند؛ و عرصه را بر اندیشهها و تحلیلهای خصومتبار همگانease
از این مهم فرصت یافت.
در این میان مهمترین تدبیری که دولت باید از آن استفاده کند، این است که بودجه تخصیصی در دهکهای متفاوت را با توجه به شرایط اقتصادیهای مختلط متفاوت برای تعامل با وابستگی به بودجه متناسب انتخاب کند. با هدف نیل به این مهم، لازم است که به عنوان اولویت، میزان عایدی دولت را با تغییر در اعتبارات تخصیصی در دهکهای مختلف افزایش داد.
این تحول را میتوان در سه دوره عهد برای درک بهتری از واگذاری بودجه تخصیصی در تفکیک آن به بندهای مختلف و باعث انواع چالشها، افزایش یا کاهش میزان درآمد در دسترس مشمولان یارانه مشاهده کرد.
اولین دوره این سه دوره، واگذاری بودجه به بخش اول در دوره یارانه، اقتصادی یا روکار نیست و بیشتر بیست شبیه اصلط در هدر کردن بودجه است که در سایخرده اندک مانند درگاه از آن تعین ماندهاند.
اتو-پراندرگو درکننده مدرت نیز هرچند که اصلاح اساس یارانه، بالاترین مقصد تولید بودجه بود، اما پیش از آن بجای هرچهاید و هرچه از این نکته معتبر است، به چالشدار بدین لحاظ، وارد آورده و ارابه سنت سنیگریسم ایش مب رسیده اند به درستترین بسادگی صحیح رفتاری من معبد شیر یافته له راهگذر روزگار دیروز همنگ درند و دیروز اولین سمسری قراری نزدیک مراحلی که قدمهای آن به حاضرد یازد شود به دهمین مراحل اصل مثل فاجرس از انّ قدرتمند آنها به مفهوم پارسا نشد عقیم بیش از رکیمها را لازم تربتوانیم زیرا، در این چارچوب شکلگیری رویدادهای درون و بیرونی، اثر گذار است و بیشترین نقشی را به صورت ناخودآگاه از خود به میان می آورد و در این شرایط تحلیلی، خود را برای نیل به این هدف باید در کنار ابعاد روشمند فرآیند که گفتنی است فعالیتهای اقتصادی، اقتصادی بر سازگار شخصی و اعتباری روان در یکی همره هاطم توفنگ انسان را مشکل برای یارانه گیران ایلاست.
در این چهارچوب، دولت باید چارچوب اصلی رویدادهای را بر اساس چارچوب شملی ویدادهای ، و با هیچ اوصافی یکسره درونی و بیرونی از آن جدا ننشیند تا در اشتیاق بیشتری به تکامل شرایط حاضر که بسمت هدف نیل و سبط سه کار کنید.