به گزارش خبرگزاری انتخاب، رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، اعتراضات ناوگان حمل‌ونقل همچنان ادامه دارد، تاکید کرد که تلاش می‌کنیم حداکثر تا یک ماه آینده مشکل بیمه و سوخت رفع شود.

اکبری با اشاره به نارضایتی رانندگان کامیون در روز‌های اخیر، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر جلسات منظمی با اصناف و تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل برگزار و بخشی از مشکلات رانندگان شناسایی و رفع شد.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم، تصمیم‌گیری درباره توزیع عادلانه بار بود که با استقبال رانندگان مواجه شد. همچنین نرخ تن-کیلومتر برخلاف روال سال‌های گذشته، دو بار در سال گذشته به‌روزرسانی شد. موضوع مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های حمل‌ونقل نیز با تصویب مجلس حل شد. این جلسات همچنان ادامه دارد و رسیدگی به سایر مطالبات در دستور کار است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به کمبود سوخت، حق بیمه رانندگان و تأخیر چندماهه در پرداخت کرایه‌ها، گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات، پرداخت به‌موقع کرایه بود که در همین هفته تصمیم مناسبی برای آن اتخاذ شد. همچنین برای توزیع عادلانه بار در استان‌ها نیز اقدامات جدیدی برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: در جلسه‌های اخیر با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی توافق کردیم جدول و قواعد تخصیص سوخت را با شرکت نفت بازنگری و ضرایب آن را اصلاح کنیم تا سوخت بیشتری به رانندگان اختصاص یابد. تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که سوخت کافی به نرخ مصوب به رانندگان سالم تعلق می‌گیرد، سه نرخی شدن اجرایی نخواهد شد.

اکبری در ادامه به مسئله سوخت اشاره کرد و گفت: موضوع کمبود سوخت از چندین ماه پیش مرتباً در جلسات با تشکل‌های صنفی مطرح می‌شد و این نشان‌دهنده فراگیر بودن مشکل است. بر اساس مقررات فعلی، تخصیص سوخت به کامیون‌ها بر اساس پیمایش و جدولی است که حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش تهیه شده است. این جدول هنوز به‌روز نشده و رانندگان خواستار بازنگری آن هستند، زیرا اکنون سن و وضعیت ناوگان تغییر کرده و مصرف سوخت واقعی متفاوت است.

وی مثال داد که یک کامیون که ۵ ساله بوده، اکنون ۲۰ ساله است و طبیعتاً مصرف سوختش بیشتر شده است. همچنین برخی رانندگان در مسیر‌های طولانی و ترافیک‌های سنگین مجبور به صرف سوخت بیشتر می‌شوند، اما سوخت اختصاص‌یافته کفاف نمی‌دهد و مجبورند از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تامین کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: هنوز تاریخ اجرای سه نرخی شدن گازوئیل مشخص نیست و مسئولان ارشد دولتی نیز تصمیمی در این باره نگرفته‌اند. ما تاکید داریم که به رانندگانی که سالم و منظم کار می‌کنند، سوخت کافی و به قیمت مصوب تعلق بگیرد.

وی تصریح کرد: در این جلسات، توافق کردیم جدول و قواعد تخصیص سوخت را با شرکت نفت بازنگری و ضرایب آن را اصلاح کنیم تا سوخت بیشتری به رانندگان اختصاص یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد که برای حل مشکلاتی که پس از انقلاب هنوز باقی مانده‌اند، باید کارآمدی و سرعت به فرایندهای بازرسی و امانت‌گیری را افزایش داد. وی گفت: برای حل مشکل کمبود سوخت، توافق کردیم نسبت به برنامه‌ریزی مجددی با شرکت‌های نفتی و تأمین سوخت برای رانندگان اقدام کنیم.

اکبری گفت: رانندگان مشمول یارانه در سطوح کاری مختلف از کامیون و تریلر گرفته تا اتوبوس، ون و سواری، پیش از این حدود ۱.۶ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کردند که اکنون این مبلغ به حدود ۳.۳ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین رانندگانی که مشمول یارانه نیستند، قبلاً بین ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون تومان پرداخت می‌کردند که این رقم اکنون به حدود ۴.۷ تا ۴.۸ میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: با برخی پیشنهادها برای حل موضوع بیمه کار می‌کنیم. دولت نیز بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه آیین‌نامه‌ای تصویب کرده که با هدف جبران ناترازی‌های تامین اجتماعی، بخشی از حق بیمه‌ها را کاهش داده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: فکر می‌کنم ظرف یک ماه بتوانیم پیشنهادی عملیاتی برای دولت ارائه کنیم. در سازمان راهداری، تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پیشنهاد نهایی را به دولت برسانیم و امیدواریم دولت آن را تصویب کند. در صورت نیاز، قانون‌گذاری هم انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید بیمه را به سمتی ببریم که مبتنی بر عملکرد باشد؛ یعنی رانندگانی که بیشتر کار می‌کنند و مسافت بیشتری را در ماه طی می‌کنند، حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و در آینده از مزایای بازنشستگی بهتری بهره‌مند شوند.

توسط nastoor.ir