در ادامه، متن با تغییرات لازم به فارسی ترجمه و وفق Requirementsهای ارائه شده، به چندین بخش تقسیم و نوشته شده است.
**بروز بحران بازار خودروهای وارداتی**
پس از گذشت دو ماه از آغاز سال 1404، بازار خودروهای وارداتی ایران در شرایطی بلاتکلیفانه قرار دارد. جلوی ترخیص خودروها از گمرک گرفته شده است و تعرفههای قطعی واردات همچنان اعلام نشده است. واردات خودرو در سال گذشته یکی از محورهای تنظیم بازار بود اما اکنون با توقف کامل روبهرو است.
در اسفند 1403، مجلس شورای اسلامی قانون بودجه را تصویب کرد و نرخ حقوق ورودی کلیه خودروهای وارداتی را 100 درصد تعیین کرد. این تصمیم مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت؛ زیرا قیمت تمامشده یک خودروی وارداتی به دو تا سه برابر قیمت جهانی میرسد.
گفتنی است که دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را در اواخر فروردین ماه به محدوده 4 و 15 درصد کاهش داد و اعلام کرد تا زمان ابلاغ آییننامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال 1403 میباشد و در زمان حاضر مأخذ حقوق ورودی آن 100 درصد نیست.
اگرچه سازمان توسعه تجارت نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی را کاهش داد، اما هنوز اعلام نشده است که آیا این تعرفهها مشمول آییننامه راجع به حقوق ورودی مربوط به سال 1403 یا جدید 1404 است.
از ماه اردیبهشت تاکنون هیچ پاسخ روشنی از سوی رییس سازمان توسعه تجارت منتشر نشده است. این سکوت باعث تشدید بحران واردات خودرو شده است.
در حال حاضر ثبت سفارش خودرو آغاز شده است، اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیدهاند تا مشخص شود تعرفه خودروهای وارداتی بر اساس کدام دستورالعمل انجام خواهد شد.
**توقف واردات و بیثباتی بازار**
توقف واردات و نبود پاسخ شفاف از سوی متولیان امر، باعث افزایش شدید قیمتها، کاهش عرضه، و بیثباتی بازار خودرو شده است. فعالان اقتصادی از ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کردهاند؛ زیرا سرمایهگذاری آنها در واردات خودرو فعلاً بدون بازگشت مانده و هزینههای انبارداری و خواب سرمایه در حال افزایش است.
**اقداماتی برای کنار زدن بحران**
کارشناسان پیشنهاد میکنند که دولت بهسرعت و با اولویت، نسبت به تعیین و ابلاغ نرخ تعرفه واقعی و کاربردی اقدام کند. همچنین لازم است که آییننامههای مربوط به واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و برقی، سریعتر تدوین شود. بدون شفافسازی در این حوزه، نهتنها بازار داخلی دچار التهاب بیشتر خواهد شد، بلکه سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز دلسرد خواهند شد.
در ادامه، قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی را در بازار مشاهده میکنید.
**قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی**
جدول زیر قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی را در بازار به روز میکند.
| نام خودرو | قیمت بازار امروز 6 خردادماه |
| — | — |
| النترا 2023 | 2.650.000.000 |
| اکسنت 2023 | 2.200.000.000 |
| توسان 2023 | 4.300.000.000 |
| اپتیما 2024 توربو K5 | 5.500.000.000 |
| سراتو 2024 | 3.800.000.000 |
| رافور (دو دف) | 8.600.000.000 |
| مزدا CX-30 | 5.200.000.000 |
| ویتارا | 3.650.000.000 |
| تیراک 2024 | 4.400.000.000 |
| قشقایی | 3.480.000.000 |
| ترا | 4.800.000.000 |
| جتا VS5 | 2.300.000.000 |
| اوتلندر M-LINE | 5.560.3000.000 |
| Q5 (سیلور پکیج) | 5.500.000.000 |
| ونوسیا STAR | 2.700.000.000 |