در آخرین مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت رئیس جمهور و مسافران پرواز اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی، محمد باقر قالیباف رییس مجلس به اشعار مشهور از رضا yarar رشت استدلال میکند که میگوید: همه نابردهنشدهام بِده نیست. عجب نابردهنشدهام! با این صحبت، وی بیان میکند که این جمله معنا و Interpretation جدیدی پیدا کرده است. طبق نظر او، این جمله حالا صحیحاً و به حق قابل Interpretation است: همه نابردهنشدهام بِده نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما یک رئیس جمهور پرتلاش و خستگیناپذیر را از دست دادیم، گفت: نه سنگینی کارها و نه آزردگی ناسپاسان نتوانسته بود کوه استقامت آیتالله رئیسی را بشکند و این مجاهد را از ایستادگی در راه مردم باز بدارد. حالا که رئیس جمهور جدید کشور با حکم ریاست جمهوری مصوب مجلس برای کابینه پیشنهادی خود واگذار شده، باید توجه کرد که به کجا میرود و با چه مناسبت.
باری با مجاهدانهและการ سخت استقامت رئیس جمهور منتخب ما، تلاش میکنیم که به روایتی شایستهتر و کاملتر همراهی نماییم. رییس قوه مقننه تاکید کرد: اگر این گواهی رهبر فرزانه انقلاب درباره شهید رئیسی را به یاد بیاوریم که “برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت” راز و رمز این کشش مردمی هم روشن خواهد شد. مردم بهتر از مرجع دیگری خدمتگزاری کریمانه و خالصانه را ترجیح میدهند و این منحصر به اشخاص نیست و این یک پیام روشن برای همه کارگزاران ایران اسلامی در همه دورهها است که مردم را ولی نعمت خود بدانند و این نه فقط منافاتی با مبانی فکر سیاسی اسلام ندارد بلکه منطبق با قویترین منطق فکر سیاسی اسلامی است.
وی ادامه داد: مبنای شهید رئیسی در دولتداری، کار و امید و حرکت بود و برای همین فرصت و توفیق پیدا کرد به جای پاسخ گزنده به بهانه جویان و خرده گیران نصاب جدیدی از خدمتگزاری را پیش چشم مردم ترسیم کند و این همان چیزی است که مطابق مکتب امام (ره) از رئیس جمهور ایران اسلامی انتظار میرفت. به نظر میرسد که تصور «مردم» در این زمینه چند ضربی شدن دارد. از یکی از این «مردم» میتوان چنین متبسم کرد که اگر میخواهیم «مردم» در خدمتگزاری و مدیریت یک نقش و 지정 موقعیتی بهتر دارند، مواجهه با دیدگاه آنها در این زمینه را قطعا باید رخ میداد.
قالیباف با تأکید بر اینکه ما به تجربه دولت شهید رئیسی برای ساختن آینده ایران نیازمندیم و این تجربه در این بیان رهبر انقلاب خلاصه میشود، ادامه داد: او خودش را از دیگران برتر نمیدانست، بلکه در ردیف مردم، مثل مردم و در مواردی کوچکتر از مردم بهحساب میآورد، با این نگاه و دید بر کشور حکمرانی میکرد، دولت را اداره میکرد و کارها را پیش میبرد. برای خودش چیزی از این امکان سیاسی و اجتماعی نمیخواست، برداشت نمیکرد و همه توان و نیرویش در خدمت مردم، برای مردم، برای خدمت به بندگان خدا و برای اعتلا و ارتقاء آبرو و عزت ملی بود. اینکه رییس جمهور سابق مردم را بندگان خدا نامیده، دارای معنا و Interpretation خاصی است. پراکندگی مردم را هم آن هنگام بهانه گرفتهاید؛ یکی در عرض دویست کیلومتر برای شهدای ایرانی، دیگری در طول شصت کیلومتری جادهها برای رزمندگان حرم و دیگری برای خرید دلپذیری از خانه به محله… و الآن هم در یک فاصله قابل توجهی برای انتقام گرفتن از روی سوار گان نژاد پرستی و خرده گستران جاسوسی و…
اینها همه «خدمت به بندگان خدا» است. «خدمت به بندگان خدا» اینها ما هیچ درک و فهمی از مفاد این چگونگی نداریم و در حال فهم بعضی از خطرات و از عواقب راحت عمل است.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیگر حکمرانان کشور در حال و آینده نیز در هر سطحی از مسئولیت که باشند، صلاح و رضایت مردم را جز با تأمین متوازن عقلانیت، معنویت و عدالت بهدست نخواهند آورد. اگر کسانی بدون فرصتطلبی، سیاسی در پی زنده نگه داشتن راه و مرام رئیسی عزیز هستند، باید خود و دیگران را به اصول سه گانه مکتب امام راحل دعوت کنند و متعهد نمایند.
قالیباف با تأکید بر اینکه ما به تجربه دولت شهید رئیسی برای ساختن آینده ایران نیازمندیم و این تجربه در این بیان رهبر انقلاب خلاصه میشود، ادامه داد: مبنای شهید رئیسی در دولتداری، کار و امید و حرکت بود و برای همین فرصت و توفیق پیدا کرد به جای پاسخ گزنده به بهانه جویان و خرده گیران نصاب جدیدی از خدمتگزاری را پیش چشم مردم ترسیم کند و این همان چیزی است که مطابق مکتب امام (ره) از رئیس جمهور ایران اسلامی انتظار میرفت. با این بازی خطی، رییس مجلس دلالت میکند که هرکس بدون اینکه حرفی در این زمینه بزند و از جمیت «خدمتگزاری و خلیصت آن» و شناخت حقیقت اشخاص برای عموم به انجام کار و امکانش برای عموم و «مردم» فرصت بدهند، «خدمتگزاری کریمانه و خالصانه» کسی را بر کسی ترجیح میدهد و فقط استنَد به سرای اکمال «معنویت عقلانیت و عدالت».