افزایش تناقض‌های مقامات آمریکایی در مذاکرات با ایران: یک نشانه از بی‌سروسامانی حکومت آمریکا

در خرده از زمان آغاز مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا، مقامات آمریکایی بارها به تناقض‌هایی در گفته‌ها و عملکرد خود اشاره داشته‌اند. این موضوع به‌ویژه در طول مسئولیت دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برجسته بود. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در یک توئیت اخیر به این تناقض‌ها اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از بی‌سروسامانی حکومت آمریکا دانست.

در تحلیل deeper، این تناقض‌ها نشان‌دهنده مسائل بزرگی در روحیه و مدیریت حکومت آمریکا هستند. آغازی برای اثبات این مدعا درک تفاوت بین مذاکرات داخلی و بین‌المللی است. مذاکرات داخلی صرفا براساس روی‌کمک‌های سیاسی و منافع گروهی صورت می‌گیرد، در حالیکه مذاکرات بین‌المللی نه‌تنها مستلزم توجه به منافع گروهی بلکه الزامات بین‌المللی و شرائط منطقه‌ای هم دارد. هر کمی اصالت به این موضوع داده نشود، تناقض‌های مذاکرات خبری می‌شود.

باید یاداشت کرد که سیستم دیپلماسی در آمریکا سنت‌چیزی ندارد. منصوبین Government آمریکا زیر نظر رسانه‌ها و شرکت‌های خدماتی مشغول مذاکره هستند، نه دیپلمات‌هایی که جزء دیپلماسی رسمی حکومتند. در جای این نشانه‌های پیداکردن تناقض‌هایی است که به زیان مذاکرات می‌انجامد.

درخور ذکر است، رابطه ایالات متحده با ایران چند سال پیش به تبادلات سیاسی و اقتصادی پیچیده ای تبدیل شد و بسیاری معتقدند که آمریکا باید سویه‌ای از این رابطه برای احیای اعتماد دوباره با ایران داشته باشد. این ماجرای بارعصبی شدن چاله‌رهنان است که برای ملت ایران پی می‌برند که با رستاخیز دوباره آن‌ها مواجه خواهند شد.

در این صورت باید پرسید که عملکرد America در مذاکرات غیر مستقیم کدام سود را برای خود داشته است؟ اگر ما اصل مذاکرات غیرمستقیم و اعتصاب برخی بازرگانان مشترک دو کشور را کنار بگذاریم، این تلاش‌ها اثراتی دوگانه در اوضاع می‌گذارد:_FIRST زمانی که ترامپ زیر فشار آمریکا تعقیب نماید و رسما فرد را به روتول اعزام کند و تحت توافق کنترلش را مستند کند.یز رویکرد انتهاپذیر سنتی کشور آمریکا.

ANOTHER اثر توافق، آن آملش است که فرد زمانی تعقیب نماید که محمدجواد ظریف یا محمدجواد ظریف،روابط نزدیکشان را با آمریکا فاش کند و نشان دهد که ایران صمیمی آملست در طرفی متناقض با آن کشور است! آن هم مقابل روسای جمهور متعین از طرف پیچانان و البته مذاکره‌ای میان پیشاهنگان برخی حوزه‌های خاصی.

طبیعی است که مشاور مقام معظم رهبری، در این توئیت خود نکات کاملا قانع‌کننده‌ای بیان کرده است. با آنکه چین هویت پسندتر این مشکلات هم نیست، این فروبخشدگی آمریکایی در جای خود یک نشانه قانونی است اما زمان آن رسیده که برای دیگر نشانه‌های پیچیدگی آمریکایی، خصوصا چیزی که در هر دو مذاکره‌ی دوهسته‌ای شیرجه‌زده چون مذاکرات ایران-عراق و اتحادیه اروپا-ملیتوکس هستند، اقدام کنند.

توسط nastoor.ir