در روزهای گذشته، خبردار شدیم که خریداران خودروهایی که در سال ۱۴۰۳ تحویل گرفتهاند، از پرداخت عوارض جدید معاف هستند. اما خریداران خودروهایی که در سال ۱۴۰۴ تحویل میگیرند، باید این هزینهها را پرداخت کنند. این خبر نشان میدهد که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تلاش میکند تا خریداران خودرو را از هرگونه سوء استفاده یا بیاعتنایی در برابر حقوقشان جلوگیری کند.
در این souvisht، محمدحسین مولاخواه، معاون نظارت و بازرسی سازمان حمایت، در گفتوگو تصویری با اشاره به تصمیمات کمیته خودرو مبنی بر دریافت عوارض قانونی از خریداران خودرو، گفت: «افرادی که خودروهای خود را در سال ۱۴۰۳ خریداری کردهاند و تحویل آنها نیز مربوط به سال ۱۴۰۳ بوده، از پرداخت عوارض قانونی جدید معاف هستند. اما آن دسته از خریدارانی که خودروهایشان قرار است در سال ۱۴۰۴ تحویل شود، ملزم به پرداخت این عوارض هستند و باید نسبت به تسویه آن اقدام کنند.»
مولاخواه همچنین از سازوکار جدیدی برای کنترل روند دریافت این مبالغ خبر داد و گفت: «بر اساس تصمیمات کمیته خودرو، شرکتهای خودروساز موظف شدهاند مدارک و اسناد مربوط به دریافت این هزینهها را به سازمان حمایت ارسال کنند. بر اساس آن، سازمان حمایت نسبت به بررسی این مدارک اقدام خواهد کرد و چنانچه مشخص شود مبالغی به صورت مازاد از خریداران دریافت شده، شرکتهای خودروساز مکلف به بازگرداندن این مبالغ خواهند بود.»
او اضافه کرد: «گزارشهایی به سازمان حمایت ارسال شده مبنی بر اینکه برخی شرکتهای خودروسازی در حال دریافت هزینههای اضافی در قالب دیون دولتی از مشتریان هستند و پیامکهایی به مشتریان قرارداد قیمت قطعی، ارسال کردهاند تا مبالغی را به بهانه افزایش دیون دولتی واریز کنند.»
مولاخواه در پایان تأکید کرد که این روند با هدف صیانت از حقوق مصرفکنندگان و ایجاد شفافیت بیشتر در فرآیند فروش خودرو انجام میشود.
اما چرا این حادثه مهم است؟ خریداران خودروها باید به خوبی از حقوق خود آگاه باشند و سازمان حمایت تلاش میکند تا خریداران خودرو را از هرگونه سوء استفاده یا بیاعتنایی در برابر حقوقشان جلوگیری کند. این سعی و تلاش سازمان حمایت نشان میدهد که آنها در تلاش هستند تا محیط کسب و کار رو به رشد خودروسازی را شفاف و پایدار کنند.
امااین اقدام سازمان حمایت فقط یک خبر کوتاه نیست. این اقدام نشاندهندهٔ تلاشهای سازمان حمایت برای ایجاد یک môizyst