بانک صادرات ایران از سامانه یکپارچه گذرگاه مرکزی API (سیگما) رونمایی کرد. این سامانه بخشی از اقدامات بانک برای به‌روزرسانی سیستم‌ها وứngه‌سازی خود برای حضور در عرصه بانکداری آینده است. رونمایی از سیگما گامی در رهنمایی بانکداری بر پایه هوش مصنوعی و ارائه خدمات پلتفرمی است. این سامانه اصلی‌ترین استهلالررح برای شهویدرگاهدهنروانخانه‌شنازاده مهررار ویا و باورمندانعهندانانتهتناات صفوجود در آینده بانکداری است.

یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در آیین رونمایی از سیگما، با تأکید بر ضرورت حرکت نظام بانکی به سمت بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری اطلاعات، اظهار داشت: بانکداری آینده بدون تردید بر پایه هوش مصنوعی و خدمات پلتفرمی بنا خواهد شد. هدف نهایی ما باید در درجه اول تسهیل خدمت‌رسانی کارکنان شعب و در درجه دوم، ملموس بودن این تغییرات برای خود مشتریان باشد.

مرادی با اشاره به اینکه سیگما تجسم عملی شعار پایان پیچیدگی، آغاز هوشمندی است، اظهار داشت: رونمایی از سیگما به‌معنای ورود بانک صادرات ایران به دوره‌ای نوین از بانکداری هوشمند و پلتفرمی است. این زیرساخت امکان توسعه و پشتیبانی فرآیندهای پیچیده و زمان‌بر و افزایش سرعت دسترسی به سرویس‌ها را فراهم می‌کند. سیگما نه‌فقط یک ابزار فنی ارزشمند، بلکه مقدمه استقرار یک نگرش تحول‌ آفرین در مدل کسب‌وکار بانک در سال های آینده خواهد بود.

او افزود: بانک صادرات ایران با برخورداری از سرمایه انسانی متخصص و متعهد در حوزه فناوری، ظرفیت بزرگی برای تحول دارد. امروز، تحول دیجیتال برای ما انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای بقا و رقابت‌پذیری است. هوش مصنوعی، فناوری های مالی و نوآوری باز، سه محور کلیدی در آینده بانکداری هستند که سیگما آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

مرادی همچنین تأکید کرد: در آینده نه چندان دور، بسیاری از فرآیندها در شعب با دستیارهای هوشمند انجام خواهد شد. سیگما نخستین و مهمترین گام ما برای رسیدن به این چشم‌انداز است. همان‌طور که در چک الکترونیک و سامانه توثیق پیشرو بوده‌ایم، امروز نیز به یاری خداوند متعال در مسیر بانکداری هوشمند پیش‌قدم خواهیم بود.

هادی امینی‌فرد، مدیر پروژه سیگما و رئیس اداره کل هوشمندسازی و نوآوری بانک صادرات ایران، با اشاره به روند طراحی سامانه، اظهار داشت: مسأله ما روشن بود: نخست، ناپایداری مداوم و آزاردهنده سرویس‌های برون سازمانی که موجی از نارضایتی در بین همکاران و مشتریان ایجاد کرده بود؛ دوم عدم امکان پیاده‌سازی بسیاری از پروژه‌های هوش مصنوعی به دلیل فقدان اطلاعات کافی و دقیق از مشتریان بود. سوم معماری اسپاگتی و نقطه‌به‌نقطه سامانه‌ها که هزینه توسعه و پشتیبانی را بالا برده و مدیریت عملیات را دشوار کرده بود.

امینی‌فرد با اشاره به اینکه در مواجهه با معماری پراکنده و هزینه‌بر، نیازمند بازتعریف زیرساخت بانک بودیم، گفت: رشد نمایی سامانه‌ها و افزایش هزینه‌های استعلام، به‌ویژه در سرویس ثبت احوال، ما را به این جمع‌بندی رساند که بدون زیرساختی متمرکز و هوشمند، امکان ادامه مسیر وجود ندارد.

او افزود: سیگما اکنون امکان بهره‌برداری از بیش از ۳۷۵۰ وب‌سرویس فعلی متعلق به بیش از هزار دستگاه در سطح کشور که توسط سازمان فناوری اطلاعات ارایه می‌شود را دارد و پایداری و کیفیت سرویس‌ها را به‌صورت چشم‌گیر ارتقاء می‌دهد. این زیرساخت یک واسط دوسویه میان بانک و نهادهای بیرونی است که داده‌ها را به‌صورت یکپارچه در قالب API به برنامه‌های کاربردی و سامانه‌های اختصاصی واحدهای داخلی بانک منتقل می‌کند.

امینی‌فرد به سرویس‌های پیاده‌سازی شده در سیگما اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ وب سرویس ثبت احوال، شاهکار، شناسه ملی اشخاص حقوقی، واریز یارانه‌ها، استعلام وام ازدوج و فرزندآوری، امضاداران مجاز، دهک وسع، تمبر الکترونیک، ضمانت‌نامه گمرکی، کدپستی و… بر بستر سیگما پیاده‌سازی و چندین سرویس دیگر از جمله سفته الکترونیک، برات الکترونیک، استعلام نظام وظیفه، استعلام مدرک تحصیلی، استعلام معاملاتی اشخاص و… در حال پیاده‌سازی نهایی است.

سیگما به‌عنوان زیرساختی راهبردی و فناورانه برای گذار از بانکداری سنتی به بانکداری هوشمند معرفی شد. این سامانه با هدف افزایش پایداری و مدیریت متمرکز هزاران وب سرویس‌ برون‌سازمانی، پایش لحظه‌ای عملکرد و فراهم‌سازی زیرساخت هوش مصنوعی در بانک صادرات ایران طراحی و پیاده‌سازی شده است.

سیگما نه فقط یک پروژه فناوری بلکه یک راهبرد سازمانی برای آینده بانک صادرات ایران است. این سامانه با تکیه بر رویکرد نوآوری باز بانک را برای نقش‌آفرینی جدی و هوشمندانه‌ در عرصه بانکداری آینده آماده می‌کند.

در چشم‌اندازی روشن، سیگما پلی از بانکداری سنتی امروز به بانکداری هوشمند فردا است.

توسط nastoor.ir