حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، به بررسی چالشهای کشور در فرآیند مدیریت تمدنی پس از انقلاب اسلامی پرداخت. او در آیین افتتاحیه سومین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در مجتمع فرهنگی یاروان حضرت مهدی (عج) قم برگزار شد، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، حوزه علمیه وارد حوزه مدیریت تمدنی شده است.
وی ادامه داد: یکی از سوالاتی که ذهنها را درگیر میکند، این است که آیا اهداف نظام ولایی ما میتواند با این بروکراسی و نظام اداری فعلی محقق گردد؟ بسیاری از مسائل و آسیبهای فرهنگ، اقتصادی و اجتماعی کشور به دستگاه اجرایی کشور بازمیگردد. نظام اداری امروز ما، برخلاف نظام ولایی، بسیار غیرسیال و انعطاف ناپذیر است. مسئله دوم، بخشینگریهای افراطی به معنی واقعی کلمه است که برای مردم مشکل ایجاد کرده است، در حالی که نظام ولایی یک مجموعه و حلقه به هم پیوسته است.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، تمرکز قدرت را دیگر معضل نظام اداری کشور دانست و ابراز داشت: موضوع تمرکز قدرت در اوایل انقلاب اسلامی توسط بسیاری از بزرگان انقلاب مطرح شد. مدیران ما نباید قوانین را بدون توجه به اقتضائات منطقهای، یکسان در سراسر کشور اجرا نمایند؛ اما امروز تمرکز قدرت اجازه پیشبرد امور را نمیدهد. در مسائل فرهنگی بودجه فراوانی هزینه میشود؛ در حالی که برای بسیاری از مسائل مهمتر بودجه کافی وجود ندارد. این تفاوتها میان نظام اجرایی و نظام ولایی ما، باعث شده است که دستگاه اجرایی کشور نتواند مسائل مطرح شده توسط رهبر انقلاب را در جامعه امتداد دهد.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی جهاد تبیین را فراتر از بازگو نمودن بیانات رهبر انقلاب برشمرد و تصریح کرد: کار اصلی در اختیار دستگاه اجرایی کشور است و طراحی و اصلاح این دستگاه موضوعی نیست که بتوان از نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی انتظار داشت. یکی از وظایفی که در آییننامه مجلس خبرگان بیان شده است، فکر کردن و گفتگو پیرامون چنین مسائلی است و باید اهتمام بیشتری به آن داشت.
بازبینی چالشهای مدیریت تمدنی پس از انقلاب اسلامی به))- بالاترین وظیفه تبیین نقش دستگاه اجرایی در امتداد دادن آرمانهای رهبر انقلاب است. باید فضایی برای تغییر و انعطاف در مدیریت تمدنی وجود داشته باشد. چالشهای فردایی و همگرایی آرمانها و اهداف باید در دستور کار دستگاه اجرایی قرار بگیرد. با همه این موارد در نظر میگیریم، ضروری است که دستگاه اجرایی کشور از فرصتهای مختلف برای اصلاح این چالشها استفاده کند.