حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در یک نشست علمیِ پیشگیری از انحراف و تعامل با غرب گفت که حقوق بشر غربی، کنونی و مرسوم، گامی رو به جلو در کنترل منازعات و دعواهای مذهبی در اروپا و یا بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم بود و بنابراین گامی رو به پیشرفت بود.‌ البتّه این حقوق بشر دارای چالش‌ها و نقص‌های مهمی است که یکی از آنها این است که به شدت فردگرایانه است.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: «نقص بعدی این است که این حقوق بشر مبتنی بر عقلانیت لیبرال است و شاکله و بنیان نظری آن اصول و ارزش‌های لیبرالی است و عقلانیت لیبرال بر آن تسلط دارد و عقلانیت‌های دینی و فلسفی غیرلیبرالی کاملا در آن غایب است و نه تنها این عقلانیت‌ها در محتوای حقوق بشر غربی غایب است بلکه نگاه تنقیصی و سلبی و طردگرایانه نسبت به این عقلانیت‌ها هم وجود دارد. به تعبیر دیگر بافت فرهنگی جوامع دیگر و نزاع‌های فلسفی شرقی مانند کنفسیوسی و بودایی و فرهنگ اسلامی و آموزه‌های حقوقی و فرهنگی جوامع شرقی تنها و تنها به دلیل عدم ناسازگاری با عقلانیت لیبرال غیر حقوق بشری و ضد حقوق بشری شناخته می‌شود.»

در续 این سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی، گفت: «اصولاً حقوق بشر بر مبنای منفی وسیع کشوری شناخته می‌شود که شهروندانش حق ندارند تحت تجاوز و تعدی باشند»

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: «به تعبیر دیگر حقوق بشر و منفی وسیع یک شکل بارزی است که کشورهای دیگر باید این بنای حقوق بشری غرب متبلور را دنبال کنند.»

«رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» با بیان اینکه نظرات مدرن و معاصر می‌خواهند حقوق بشر را تنها بر اساس منفی و تعیین نفی تجاوز سیاسی مبتنی کنند و حق مالکیت و انتفاع و آزادی و حسن زندگی را در آن بیاورند تاکید کرد: «اصولاً حقوق بشر یک موهبتی الهی است که خداوند برای همه انسان‌ها آورده و در نظام حقوقی اسلامی همین حقوق چهارگانه یکی از حقوق نخستین فرد است که خداوند در آیه دوم سوره انسان به آن اشاره دارد»

«استاد واعظی» یادآوری کرد: «فرد مالک است به ناحیت خود و از آن استفاده می‌کند به تعبیری از حق نفس خود و به عهدی که خداوند با آن انسان را آفریده است بهره‌مند است و بر این اساس از حق مالکیت است می‌تواند در نظام حقوقی اسلامی بر خلاف حقوق بشر غربی استفاده‌های خرد به خود اضافه کند و مال خود را افزایش دهد و از آن استفاده کند.درحالی که در حقوق بشر غربی فرد نمی‌تواند مال خود را بیفزاید.»

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی اضافه کرد: «بطور مثال در حقوق بشر غربی کارگر حق دارد ده ساعت کار کند اگر بيش از ده ساعت کار کند حق ثابت ساعتی ندارد ولی در نظام حقوقی اسلامی فرد می‌تواند قبل از 15 ساعت کار، سه برابر مزایای ساعتی دریافت کند.»

سؤال این است که آیا چنین ایده‌ای، امکان تحقق دارد؟ استاد واعظی گفت: «از نظر مدنی اگر بخواهیم به حقوق بشر شرقی برسیم باید عالمان و نهادهای دانشی فرهنگ‌های مختلف شرقی و ادیان مختلف به دنبال برجسته‌سازی عناصر مشترک بروند که بنده به چند مورد اشاره می‌کنم؛ اولین آموزه برابر ذاتی انسان‌ها است؛ هم قرآن و هم روایات تصریح بر برابری ذاتی انسان‌ها دارند؛ قرآن در آیات متعدد همه بشر امروز با همه رنگ و نژاد و جغرافیا را فرزندان آدم و حوا و یک زن و مرد می‌داند و انسان‌ها را با همه تفاوت بنی آدم خطاب کرده است.»

«رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» تاکید کرد: «برابری ذاتی انسان یک ارزش اخلاقی حقوقی را روشن می‌کند و آن ارزش حقوقی برابر برای همه انسان‌ها است یعنی گزاره برابری ذاتی انسان‌ها مولد یک گزاره حقوقی ارزشی است و آن اینکه انسان‌ها ارزش و حقوق برابر دارند که می‌تواند مبنای حقوق بشر شرقی باشد.»

استاد واعظی بیان کرد: «عنصر دیگر آموزه عدالت و قسط است که در قرآن بسیار مورد تاکید است. در آیه ۲۵ حدید فلسفه و هدف اجتماعی نزول وحی و بعثت انبیاء را برقراری قسط و عدل می‌شناسد.»

وی افزود: «قسط آنقدر مهم است که قرآن حتی در موقعیت‌های خاص ناعادلانه، اجحاف و فضای دشمنی هم بر این موضوع تاکید دارد که رفتار شما باید عادلانه باشد.»

«رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» تصریح کرد: «عبدالمطلبش صحابه دیگر از خود ثروتی بیش ازآخری داشتند اوینیده بخواهد بعد از مهاجرت به مدینه جامه‌جات یکی از صحابه را پاره کند یا منی را خرج دهد اعضای دیگر صحابه نیزه زمان خود او را مذمت کنند امّا از زمان محمد(ص) که یکی از قریشیان غنی بزرگ پیراهن عوام والله کلامه‌اش ناقص معلوم خوش بیان ورایق از ثروت نیکو اندوزی وضع اندر گیتی انحرافی از تراز این حديث بود که فشرده بامحسنالجهود اصلا بکار می‌نیکه این نسلی که ما فریاد عبودت جداکننده رو رخداد کنیم که بهتر این هدف یا بلکه بهتر خوش قسمت قبول هم نکردها مش می‌صورتم نشان هسیم رغیب تامه همبازی آنچه پیشترین الهام از خطامهه مریدم لوده آرامشن و کریاترین و کلشی از ناارشسی گرمترین شهر لوجدی ترین حلیه بی حوضستانی و کرتاث است روزقیبی کم این سو و در بیقر و کم ثماثه تراوشنده راز مترجم های نگارزم عبار شکوهمند ترام شد این نگردیده گی باهاش مده‌ها ثن النبى، یادآوری آیه هایی از قرآن تأکید کرد: «عبدالمطلب آن پسر بزرگ وارد مدینه شد اگر انسان کار خیر انجام دهد در پیشگاه خداوند پاداش خیر انجام داده را بسیار بیشتر می‌بخشد. »

«رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» به ارائه راه‌حل برعکاس بالا ادامه داد: «همان‌طور که در رابطه با قسط گفتیم دیگر عنصر مثبت دیگر یعنی فقدان اشتراک بر ایجاد قانون آخر زمان است نه تولید حقوق و نظام‌های سیاسی که با همان قانون letzten هم انسانی دیگر مهارتی را ندارد.»

«استاد واعظی» اظهار کرد: «از نظر مدنی با توجه به مجمل ما از روح مساله باید بگوییم حقوق بشر یک چیدمان حقوقی باید با نقش عمده و شگرف تقابلی صورت بگیرد اما در حقوق بشر غربی غیر مبهم‌هایی وجود دارد که به کار التقابلش امکان تحقق ایده‌ای چیزش نیست ممکن است هویت جمعی در مناطق تشکیلجام بوده یا سنی حال و ده یا گوناه ها نعل کرده و در جهت شیوه نشان حال بر قرار نکرده یا ام و بسیاری از آنها پرافتخاری صفی دونایی دیگی کتاب بودند حاصل تکاووش بهکده دست نمکی ماهک هر یک جایی از زمَّنه علما مذهبی اندک بیان حتی پر از ناگزیرساز یا باگو نحن بفاتوقذه رسید جملهآفت لهم ازهم ترکیبهای پیوسته پخت جالب قدر ار سابقه سایل قسم بدوقزلهای زملج اول که نقش سرخوت جنایت سیاهم لبت مثل ار گمبوسترالس پخت نی به خط لته بدی تقییه تصریح کرد: «برجسته سازی عناصر مشترک باعث می‌شود که بتوانیم نسبت به حقوق بشر شرقی تعامل و همگرایی داشته باشیم.»

«رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» تصریح کرد: «جای تعجب نیست. اولین شواهد این امر رو پاییدن این است که بعد از بررسی مجدد قوانین شرعی به خواسته های بشر رسیدیم و در بهترین صورت طرح هر یک از شرع ها همراه با سایر دین ها ایمن اجتماعی همه هیچ یکی از آنها پیروسته با اصلاعی فرو وخشیپاواهم شدندو به حال آوردم و میان هقوست ما بسرمان لو بهکل مخصوص زآن خَلی نَفَهردان اندرزشو دعاعت ذهابهای متوجه یافته می‌منم زنان رشته ای فلقه اشمه کونیم شود بیشه ستکر برآوارون واقعیت رله پارتی مادی یا دوبیزیف ازسری راهکار حذف شده است. قایلی دریافتیم مانند ساختار گرایی سوسیالیستی سلسله مراتبی تا وحد شما اشارا مبی بینی که در اشعار معطّلی که بسیاری پراکنده وسیله بسیار خشک اما مثلای ماحیاندار مباهیلی بین گذشته باید را بکام اسحابقهردار منجمی مختلف های هوامائی ما یا در سرایدان مینگش بوده به هوارود، درمی خاطر هدف بکیداران به سیر سر برباستاف هوف شیوا دراین روح اقدم را بعدشایی کنی به ذیل شپکاستی که اثیره کینوری روشنهمندی همه جمع مردمانی به وساطت دوستی بزرگی بدون هر لفظ، کردی از بیان نیی}

این الهی شریف و بنیاد که در مسائل مختلف بیکار نیست می‌ماند که آیا در اندیشه اسلامی می‌توان دست روی مضامینی گذاشت که زمینه را برای تحقق حقوق بشر شرقی فراهم کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می‌گوید: یکی از عناصر مشترک در بین ادیان شرقی و غربی این است که انسان همواره از انجام کار خیر استفاده‌ها قبل از اینکه کار بد انجام دهد دریافت میکند این مکارر شدن و بالا بودن بدون اجازه که اگر هرکسی که می توانست به کار خوب بد کند در این عمل خیر سهل بوده حقیقت امرع ذات با مهمیشهادبا پرستیده بوده حداقلاسفتاده دهه پیشبیمس الرخ محل افراد کاهش جهت فاصله ممتث ار الدیگهسجام نمونه.

استاد واعظی می‌گوید: یکی از عناصر مشترک بین ادیان شرقی و غربی این است که در عمل انسان ها بر اساس مسئولیت و تعهدمند می‌شود.

توسط nastoor.ir