**انظار اقتصادی کاربران پارسی 世ws را به تلگرام انتقال می‌دهد:**

بازار خودروهای وارداتی درحال حاضر با نگرانی روبه‌رو است چراکه طبق صحبت‌های انجام‌شده افزایش 100درصدی تعرفه واردات خودرو در سال جاری مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. این موضوع تاکنون بدون تعیین تکلیف باقی مانده است.

دولت جدید قیمت حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را به 4 و 15 درصد کاهش داده و اعلام کرده است تا زمان ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال جاری، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال گذشته خواهد بود.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این موضوع اظهار داشته است: «مخالف تعرفه‌های بالای خودروهای وارداتی هستیم و اجرای تعرفه 100درصدی فعلاً ممکن نیست.»

با وجود این، در حال حاضر چند روزی است که ثبت سفارش خودروها آغاز شده است اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیده‌اند. یکی از موضوعات مهم دراین‌باره این است که هنوز بخشنامه مربوط به تغییر تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی که از 100 درصد به 4 تا 15 درصد رسیده بود، ابلاغ نشده است.

درحال حاضر واکنش‌های مختلفی به این موضوع صادر شده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که کاهش تعرفه‌ها بدون کنترل واردات ممکن است به تولید داخلی آسیب بزند. برخی دیگر معتقدند که این افزایش قیمت، تأثیری در رونق تولید داخل نخواهد داشت و با کاهش رقابت‌طلبی، زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز فراهم می‌کند.

همچنین همزمانی افزایش تعرفه واردات خودرو با جهش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی، شدت بحران را دوچندان کرده است. با این حال، افزایش قیمت خودروهای وارداتی در شرایطی رخ می‌دهد که توان خرید مصرف‌کنندگان، به‌ویژه طبقه متوسط، به شدت کاهش یافته است.

به گمان کارشناسان، حتی در صورت ریزش نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرکی مانع کاهش قیمت نهایی خودرو خواهد شد. در نتیجه، واردات خودرو بیش از پیش به بازاری لوکس برای قشر ثروتمند تبدیل می‌شود و عملاً از دسترس مردم عادی خارج خواهد شد.

در سطور بعد آنالیز چالش‌های موجود در این موضوع را ملاحظه می‌کنید:

**چالش اول: اختلاف نظر بین نهادهای تصمیم‌گیر**

– وزارت صنعت، معدن و تجارت بر لزوم کاهش تعرفه‌ها برای تنظیم بازار تأکید دارد.
– سازمان امور مالیاتی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگران کاهش درآمدهای دولتی هستند.
– بخشی از کارشناسان نیز معتقدند کاهش تعرفه‌ها بدون کنترل واردات، ممکن است به تولید داخلی آسیب بزند.

**چالش دوم: تأثیر نرخ ارز و تحریم‌ها**

– نوسانات ارزی و محدودیت‌های بانکی، محاسبه تعرفه‌های ثابت را دشوار کرده است.

**چالش سوم: واکنش‌های بازار**

– واردکنندگان از بلاتکلیفی و ضررهای مالی گله دارند و هشدار می‌دهند که ادامه این روند ممکن است بسیاری از آن‌ها را از بازار خارج کند.
– مصرف‌کنندگان افزایش قیمت خودروهای موجود و کاهش تنوع مدل‌ها در بازار را گزارش می‌دهند.
– نمایشگاه‌داران از رکود سنگین بازار به‌دلیل عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خبر می‌دهند.

عرض ما بر این است که مگر می‌توان به‌جای داد و ستد، به صورت پایانیت و بدلی جایگزین محل بودجه اکثرمیلان ونود خودروهای وارداتی پیدا کرد و استراتژی برای کاهش قیمت در کشور پیاده کرد، ما باید درکاری شکیلاتی برای اصلی خودروهای به ایران وارد شوند.
عجب دوباره‌ها خبر می‌دادند که قیمت سایپا 128 میلیون رسید؟ بشینم پوست پشم موی این جیغ و خروپاکی را بزنم اگه به قم تلگرام گرفتم اسباب‌کشی شدقدیمی‌تر

توسط nastoor.ir