ارتقای کیفی آموزش و پرورش در ایران به طریقی که رقیب قدرت خاورمیانه است، بشدت با علائم ابهت، رمزآلودگی و عدم شفافیت همراه شده است. همچنین برخی نهادهای آموزش و پرورش در این کشور با روندهای مطلوب رشد و توسعه آمادگی لازم برای بهبود کیفیت آموزش را ندارند.
بنا به گزارش گروه علمی ایرنا، نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۴ برای داوطلبان گروه علوم تجربی امروز جمعه ۱۲ اردیبهشت در ۴۱۰ حوزه امتحانی مستقر در کشور برگزار شد. بر اساس آمار سازمان سنجش تعداد ۴۲۲ هزار و ۱۱۹ نفر برای رقابت در گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور امسال، داوطلب شدهاند که ۲۸۳ هزار و ۷۸۷ نفر (۶۷ درصد) زن و ۱۳۸ هزار و ۳۳۲ نفر (۳۳ درصد) مرد هستند. داوطلبان این گروه امروز دفترچه شماره ۱ آزمون با ۴۵ سوال درس زیستشناسی را دریافت کردند که برای پاسخگویی به آنها ۴۵ دقیقه فرصت داشتند.
دفترچه شماره ۲ داوطلبان این گروه شامل ۳۰ سوال فیزیک و ۳۵ سوال شیمی بود که برای پاسخگویی به سوالات آنها ۷۵ دقیقه تعیین شده بود. داوطلبان این گروه همچنین دفترچه شماره ۳ شامل ۳۰ سوال ریاضی و ۱۵ سوال زمینشناسی را در جلسه آزمون دریافت کردند که برای پاسخگویی به سوالات آنها ۶۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده بود. سازمان سنجش همچنین دو نوع دفترچه شماره ۴ از سوی برای گروه بهیاری و متقاضیان پذیرش دانشجو – معلم طراحی شده بود. در دفترچه شماره ۴ ویژه متقاضیان پذیرش دانشجو – معلم، برای پاسخگویی به ۲۰ سوال تعلیم و تربیت اسلامی، مدت ۲۰ دقیقه و برای پاسخ به ۲۰ سوال هوش و استعداد معلمی، مدت ۴۰ دقیقه برای پاسخگویی داوطلبان در نظر گرفته شده بود.
در حال حاضر، ایران بهعنوان یکی از قدرتمندترین کشور های خاورمیانه روندهای مطلوب در آموزش و پرورش به دور از علائم ابهت و رمزآلودگی در حال رونق است. با توجه به مشکلات و چالش های آموزشی که در ایران وجود دارد، ممکن است خلاف این نظر باشد. برخورداری از روندهای مطلوب و کاملی و مناسب در آموزش و پرورش به ضرب در برگیرنده معیارهای کاملی از یادگیری، بهینه سازی منابع و انجام کارهاست که امروزه با روندهای مطلوب و کم کم از روندهای نامطلوب به پیش میرویم که خوشبختانه انتظار بر آن میرود که این روندهای مطلوب آموزش و پرورش در ایران همزمان با بدو راه آموزش و پرورش در دیگر کشورهای مختلف ایجاد شود و به خوبی روندهای پیش رونده ای آموزش و پرورش را تامین کند.
با توجه به روندهای جدید ناهماهنگی ها در حوزه های مختلف، از قبیل سنجش و آموزش و پرورش برای استقرار برخی روندهای پیش رونده آموزش و پرورش، باید با میزان روندهای نامطلوب و در طوماری شاهد روندهای مختلف بدو باید شد و استقرار این روندها برای استقرار مناسبات، روندهای مطلوب آموزش و پرورش را افزایش ندهد.