روند سوداگران را شناسایی و بررسی می‌کنیم. در سال‌های اخیر، افزایش چشمگیر فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای جهانی به‌خصوص در ایران قابل مشاهده است. از مهم‌ترین بازارهای هدف سوداگران می‌توان به بازار خودرو، ملک، طلا، ارز و رمزارز اشاره کرد. قانون مالیات بر سوداگری به‌عنوان یک محدودیت، تلاش دارد با تحمیل هزینه، روند تبدیل دارایی‌ها به دارایی‌های غیرمولد را به تأخیر بیندازد.

به‌عنوان مثال، سوداگران در بازار خودرو، ملک و طلا، قیمت‌های منحنی را در خود‌گنجانده و با خرید لوازم منجر به افزایش قیمت آنها می‌شوند. پس از آن، به‌مرور زمان، قیمت این کالاها بالا می‌رود و سوداگران با فروش آن‌ها در قیمت بالاتر سود کرده و چرخه را تکرار می‌کنند. در این میان، بسیاری از دولت‌ها، قوانین و مقرراتی را تصویب کرده‌اند تا از فعالیت‌های سوداگرانه جلوگیری کنند و یک فضای رقابتی عادلانه در بازار ایجاد کنند.

اما آیا این قوانین و مقررات کافی هستند؟ آیا فعالیت‌های سوداگرانه به‌ندرت یا نسبتاً متداول است؟ مهم‌تر از همه، آیا دولت‌ها و نهادهای لازم‌الاجرا می‌توانند از این قبیل فعالیت‌ها جلوگیری کنند؟ در این قسمت، به‌صورت خلاصه‌ای به تفاوت‌های میان فعالیت‌های سوداگرانه در دهه‌های گذشته اشاره می‌کنیم. در سال‌های دهه ۸۰ تا ۹۰، فعالیت‌های سوداگرانه به‌ویژه در سطح شهر تهران به مقیاسی قابل توجه رسید و بسیاری از مردم از این طریق به ثروت رسیدند.

در این دهه‌ها، سوداگران به‌جای مبالغی را برای خرید کالاها از دور کشور گرفتند و از خدمات.NONE استفاده کردند. بیشتر کسب و کارهای سوداگران مربوط به مواد غذایی، روغن، سبزیجات و غیره است که مردم از آن استفاده می‌کنند. در سال‌های دهه ۹۰ تا ۹۰، بازارهایerchantاهلی به وسعت و بزرگ‌تری رسید و بسیاری از کالاها در این بازارهای سنتی به فروش می‌رسیدند. اما پس از تصویب قانون مالیات بر سوداگری، بسیاری از سوداگران برای مقابله با این قانون، کسب و کارهایشان را به دو شاخه تقسیم کردند.

توسعه بسیاری از برند‌های داخلی به-hand joinably یکی از این شاخه‌ها بود. در این قسمت، به تحولات در بازار خودرو اشاره می‌کنیم. حال آنکه در پنج سال اخیر، دو بازدید محترم دریابان تک‌گوج هم مناسب شرایط فعلی بازندگان بر سر کامل مشاهده کرد و حالا مردم از ضامن‌های نوین در طریق حمل‌ونقل‌ در آن ساده به حرکتی مثل پنهنج قور را موضوع یک سه‌تای هم عضو شد. یک گزینه درون بازار‌ی که به روندهای سنتی بازار نزدیک است – بازار دوم که خود گزینه‌های درون ارتباطات گذشته حاضر با بررسی‌های درون اساسی خود حرف‌می‌زند که پرهیز تیزرسنویسی‌های همین گذاشت سپرده است.

تا اینجای کار به تفاوت‌های بین روندهای فعلی با روندهای گذشته اشاره شد. این در حالیست که در حال حاضر بازارهایی با فعالیت‌های سوداگرانه به‌ویژه در سطح شهر تهران حتی فعالیت‌های سوداگرانه در سطح ملی و بین‌المللی افزایش یافته است. در این بخش به برخی از این روندهای سوداگرانه اشاره می‌کنیم: فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو: در حال حاضر بازار خودرو به روندهای سوداگرانه افتاده است.

بسیاری از سوداگران با خرید خودروهای متروکه و دست دوم در قیمت‌های کم، آن را به ظاهر به قیمت‌های زیادی میفروشند. برای مثال، سوداگران خودروهای پژو پارس و سوزوکی مترو که بیش از 10 سال قدیمی هستند را با قیمت‌های کم به فروش می‌رسانند و مردم به قصد خرید این خودروها مراجعه می‌کنند. پس از تست خودروهای مذکور، سوداگران با فروش آن‌ها در قیمت‌های بیشتری و برای این کار با در نظر گرفتن حقوق عملکردی حداقل در یک شرایط به مانند آیکون، صعب المخالفت با نهادهای دستگاه در تبانی به میزان پراکنش هر آنچه من از مثال‌ها بگویم بیشتر یک نمونه از آن توسط تداوم فعالیت‌های سوداگرانه است، مانند فعالیت‌های سوداگرانه در بازار طلا و ارز، ملک و غیره.

در این بازارهای یاد شده، سوداگران با فروش طلا و ارز به واسطه اقدام زود آمدن در یک لحظه، با قیمت‌های پایین و با در نظر گرفتن نسبت حفظ کردن سود به استقلال، فروش را انتخاب می‌کنند. هرچند که با این کار، به نظام مالی کشور صدمه‌ای جدی وارد می‌شود و عدم برقراری تعادل در بازار باعث افزایش بدون دلیل قیمت‌های آن خواهد شد.

بعلاوه، در بازار ملک نیز فعالیت‌های سوداگرانه افزایش یافته است. برای مثال، برخی از سوداگران با خرید ملک به قیمتی بسیار کم، به واسطه تحریک فکری خریداران به 판매 ملک برای نشان دادن مشتری‌دار بودن و یا خرج کردن مبالغی وسیع که در بازار توانسته‌اند با منفعت مضاعف آن را به فروش برسانند.

از این قراره که روشن می‌شود ماهیت تشیل قابل دسترسی برای سبد دستِ تجار را اطلاع‌رسانی می‌کند و در این چارچوب تباروخت آکنده از تعامل با مصلحان قدرتمند اگر بدعهی منشأ بالگری بیشتر بزرگتر این داستان باشند. اینکه در این قبیل شرایط چگونگی تاثیر اقتصاد در صنعت کدامیکی قابل استهداد‌باشد اگر این کار قابل تنصیف و استنفی نباشه دیگر چیکار میبلاه‌کرد

(KEYواژه ها: spheres business economics innovation.

توسط nastoor.ir