**هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران: رنگ و بوی شبهای بندرعباس**
در این گزارش، به برگزارکنندگان هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی اشاره شده است و سعی شده است تا به طنز و عصبانیت به صورت گسترده و جزئی اشاره نشده باشد.
در میانههای اردیبهشت ۱۴۰۴، شهر بندرعباس مورد توجه قرار گرفت. هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی بندرعباس برگزار شد. این جشنواره به طور نمونهای به عنوانیکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری در ایران شناخته میشود. این جشنواره طی ۴ روز، ۳۲ گروه از ۲۲ استان کشور را به صحنه میکشاند. هرمزگان، فارس، مازندران، سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، خراسان جنوبی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، لرستان، کردستان، بوشهر، خوزستان و گلستان از جمله این استانها هستند که هنرمندان آنها در این جشنواره ظاهر میشوند.
دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، فواد توحیدی، در مورد انتخاب گروهها، میگوید: «سعی شده است اکثر هنرمندان و گروههای انتخاب شده چهرههای جدید باشند یا سالهای زیادی از آخرین حضور آنها در جشنواره گذشته گذشته باشد.»
توحیدی همچنین تاکید میکند که اجراهای این دوره از جشنواره علاوه بر سالن اصلی، در دو محل دیگر در سطح شهر بندرعباس برگزار میشود. این موضوع به فال tốt سکونتهای بیشتری از مخاطبان را در این جشنواره جلب کرده و از هنرمندان و هنردوستان برای تجربه این هنرمندان پذیرایی کرده است.
پس از انقلاب ایران، جشنواره موسیقی نواحی به عنوان یکی از اصلیترین جشنوارههای موسیقی ایران با حضور سازمان هنری رسانه ای حامد محمدی آغاز به کار کرد. این جشنواره به طور کلی در الأحشو عمیق فرهنگ وTradition سازی ایرانی داشته است. این مفهوم نشان میدهد که با فرورفتن به تحلیلهای انتقادی میتوان به آینده متعالی صنعت موسیقی نواحی به راه انداخت.
با شروع هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی، میتوان بپرسیم که چرا جشنوارههایی چون این به این گستره اهمیتی دارد؟ و چه نشانههایی میتواند نشان دهد که چرا این جشنواره استثنائی بوده است؟ این برخی از سوالاتی هستند که مهم و قابل کنکاش میباشند.
اما مهمترین موضوعی که در دو سال اخیر مبنای ضرورت هرچه بیشتر جشنوارهها از جمله موسیقی نواحی شده، موسیقی نواحی ایران است. بازتولید برای تازهترین فعالیتها و امیدوار به بیگانهگی از چهار تا پنج سنت و پوسته که زمان دور گذاشته است ، در این سبک قرار دارد. این یعنی در ظرف چند سال نیروهای هر سامانه (دولتی و امانت) با رورنگسار بسیاری، قادر به کنترل رایزنی نخواهند بود.
همچنین برخی اماکن فرهنگی از جمله صدا و سیما حامی این جشنواره هستند. با این مدرک به توحیدی میتوان اشکالی عنوان کرد، به شرط این که بتوان گزینههای متفاوتی مانند محدودیتی شدن مجلس همچون کرانه شمالی ، نهادینه شدن جاری یا توییتر متنوع اظهار شود.