در ابتدا می‌آموزیم که آیت الله مکارم شیرازی روز گذشته با گروه حجاج در مسجدالحرام به سخنرانی پرداخت. او از توانمندی‌های این مکان معنوی خبر داد و بر اهمیت شایسته‌دانستن جایگاه حج در ذهن و دل مؤمنان تأکید کرد. معظم‌له عنوان کرد که حجاج باید در سفری معنوی هستند که در آن چیزی را دنبال کنند که هیچ‌جای دیگر پیدا نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اهمیت الهی حج ناشی از اثرات مادی آن نیست، بلکه اثر معنوی حج از آن است.

پس از آن، آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش قیمت حج و فشار آن بر زائران، ابراز داشت که با این قیمت‌ها، بسیاری از مردم به دلیل عدم استطاعت، از حج محروم می‌شوند. این بیان نشان می‌دهد که مشکل اصلی حج امروزی قیمت بالای آن است که بسیاری از افراد را در انجام حج باز نمی‌گذارد.

از دیگر طرف، آیت الله مکارم شیرازی اشاره کرد که طولانی شدن سفر حج را سبب خستگی و کاهش حال و هوای معنوی زائران دانست. او تصریح کرد که برخی از حاجیان سفر تا چهل و پنج روز نیز می‌رسد که باید آن را کوتاه‌تر کرد. این مشکل نشان می‌دهد که اگر سفر حج طولانی‌تر شود، بسیاری از زائران به دلیل خستگی و بی حالی، مجبور به خروج از حج می‌شوند.

در ادامه، آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به کوتاه بودن عمره‌های ماه مبارک رمضان و روزه‌گرفتن زائران ایرانی، گفت که عمره‌های ماه رمضان باید به نحوی انجام شود که زائران بتوانند روزه بگیرند و از فیوضات این ماه نیکو بهره‌برند. این امر نشان می‌دهد که اهمیت روزه‌گیری در ماه رمضان شامل عمره نیز می‌شود.

واکنش حضرت مکارم شیرازی به این بحران‌های حج نشان می‌دهد که روحانی معظم‌الله اصل حج و معنویت آن را فراموش نکرده است و بر ضرورت حفظ روح معنوی حج تأکید می‌کند.

بنابراین، پاسخگوی این سوال‌ها چه باید کرد؟ با آن استدلال که قیمت حج زیاد است، چطور باید از بالا بودن قیمت جلوگیری کرد؟ لزوماً سلب آزادی به مردم و تقلای مجدد در انجام حج و انجام آن با تأمین نظر ولایت نیست. چرا که تمهیدات متناسب و مربوط به شرایط هرکشور و هرزمان رفع این مشکلات است.

پاسخ این سوال، خیلی خوب انجام حج بدون این‌که هیچ‌جای دیگر پیدا نکنیم، چگونه میسر است؟ قطعاً در مورد این‌که روی دل‌ها و دل‌های عموم زم زدن و به آنکه تمام خارجه از حج بودند التفات نمودن پاسخ مندرج در این متن و همان‌طور در وصیت معظم‌له اگر حاجیان در شایسته‌دیگران جایگاه الهی حج بر روی دل‌ها زم زدن، بعنوان مثال بعد از تمام مسلمان‌های جهان به عنوان گنجینه الهی بر روی دل‌ها زم زدن ببنند و از شرکات و گروه‌هایی که قصد ممانعت و مزاحمت را دارند فارغ شوند و از شنیدن کلمه«زائر» مانند حاجی‌ها و مقلدهای طبقه بالا و فوق‌العاده خوش خیال که بعد از خروج از بیت‌الحرم به هر حال قرب و منزلت درون دیده‌هایشان تداوم داشته باشد، فارغ شوند، اول‌جا اگر حالتی طنزآمیز در خودچه به وجود بیاورند بی‌خبر بسنجید که رسمالعلمی از هر ترکیبی که شایسته حتماً بسیار غنیّت دارد، همان لوح میلانسیان است.

بنابراین این نوع تلاش‌ها اگر انجام شود قطعاً نتیجه مثبتی خواهیم داشت و سرنوشت حج عوض می‌شود.

توسط nastoor.ir