در عرصه اتومبیلسازی، تحول اخیر در میان سیاستگذاران ایرانی برای تعرفههای خودرو بسیار حائز اهمیت است. بررسی تعرفههای خودرو با حضور معاون اول رئیس جمهور نشان میدهد که در این جلسه، تصمیم گرفته شد که تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی بدون تغییر باقی بماند، اما برای خودروهای بنزینی، تعرفه با تأکید بر بررسیهای کارشناسانه تغییر خواهد کرد.
این تغییر اتخاذ شده به محضه سوال های زیادی در میان صنعت اتومبیل سازان، فعالان اقتصادی و کارشناسان مختلف ایجاد کرده است. نظر به اهمیت این تحول، به بررسی جزئیات و عوامل موثر بر این تصمیم میپردازیم.
حتما بخوانید: تصادفاتAttribological اهمیت تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی در ایران
تبعیضگویی بایستی فرد سوار بر این خودروها درکدهد که این خودروها بسیار هم ارزان قیمت نیست. هر چند آنها از نظر ایرادپذیری بیشتری نسبت به خودروهای بتزنی در طول عمر که چندین برابر آنها باشد، دارند. به هر حال اگر هم میزان قیمت آنها کاهش یابد، بسیاری از بخشهای تولید ایران انحراف می یابد.
روندبندی این مسأله حاکی از آن است که در این مصوبه سعی شده است تا خودروهای هیبریدی و برقی با وضعیت فعلی در بازار به وضعیتی نزدیکتر باقی بماند. این شاید با هدف ایجاد مساوات اقتصادی و چشمانداز رفاهی برای مصرفکنندگان بود.
در این میان، نظر بهصاحبمقاله، تا رسیدن به این نتیجه اعتباری، ناچار شدیم ملاحظه ای به برخی هزینههای کم مثل دارو، مواد غذایی و نیز دیگر موارد خوراکی را بیان نماییم، این در یک لفاظی آنچنان ساده نبود.
اعلام راهکار تعرفهها به «خودروهای بنزینی» بعد از بررسیهای کارشناسانه، نشان میدهد که دولت در حال ارتقای استانداردهای ایمنی و کمشدن رانندگیهای خطرناک است. این قدمهای قوی برای یک جامعه ایمنیگرا و داناییبر است.
نکته جالب توجهی که در این گزارش وجود دارد این است که چگونه سیاستگذاران ایرانی خصلتهای دولت قانون مقنن را بصورت عینی در محصول خود جا داده اند.
در لحظات پیچیده اقتصادی مانند اینروزها، احتمالا تأثیر این تحول در صنعت اتومبیلسازی و جایگاه اقتصادی مصرفکنندگان، برای سیاستگذاران دولتی در خطرات و کاخ موهوم آینده سهم بیشتری از نقش بازی کرده تا آنها در ان شرکت نکنند.
به هرحال چی خواهد شد؟ آینده این کمیットها چه خواهد بود؟ بسیاری از درون سطوح حکمی این مصوبه شاید انجام نشده باشد.