روند قاچاق سوخت در خلیج فارس: باکرههای نفتی با چترهای حورش
در ماه جاری، مقامات ایرانی دو نفتکش خارجی را در آبهای میانی خلیج فارس توقیف کردند. این نفتکشها که با نامهای “استار ۱” و “وینتگ” شناخته میشوند، ۲۵ خدمه داشته و حامل بیش از سه میلیون لیتر سوخت قاچاق گازوئیل بودهاند.
زندگینامه این نفتکشها چه بود؟ چند سال قبل، این دو نفتکش برای اول بار به خلیج فارس وارد شدند و به قول صنعت نفت، به آبهای میانی خلیج فارس پایتخت شوندگان خود را در عراق، بحرین و برخی کشورهای خلیج فارس خدمت میکردند. اما الان بعد از چند سال، در آبهای همین خلیج فارس هستند که برای قاچاق سوخت، با ۲۵ خدمه خود به پوشش شبکههای قاچاق سوخت بزودی تمارض نخواهند شد.
این جنبه البته یک روی یک سکه است. از سوابق بانکی این نفتکشها هم میتوان به این نتیجه رسید که سفارشگذاری این دو نفتکش را برعهده “سابرو” سازمان الضبط ترجمان میشته تجاری و ThenLooks هلندی بوده. اما گفتنی است که این شبکه قاچاق قاچاقهای جدید از دریای مدیترانه وارد خلیج فارس میکنند.
اگر در ماه گذشته، ۲ نفتکش دیگر از این هار ی با ۲۸ خدمه، شامل سفریس ۱۰ و لایکا ۵ با مازاد بیشتر(مازاد تسلیحات در اضافه نباشند!) به ازای هر خدمه در کشورهای قاچاق ندب مختف در حیطة قاچاق نفت نتاستال خود را در آبهای میانی خلیج فارس حاضر کردند، در حال حاضر این دو نفتکش دیگر تعطیل شدهاند.