**واکنش به شایعه سفر نوروزی معاون پارلمانی رئیس جمهور به قطب جنوب**
روابط عمومی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری به طور رسمی واکنش به شایعه سفر نوروزی معاون پارلمانی رئیس جمهور به قطب جنوب داد. این واکنش با انتشار یک مقالۀ خبری انجام شد که در آن اعلام شد شایعه سفر معاون پارلمانی رئیس جمهور به قطب جنوب کاملاً نادرست است.
**چرا این شایعه مهم است؟**
ماتریکس خبری گاهی اوقات به دست ساختار خاصی از تفکر اجتماعی تبدیل میشود که انگارکه هدف آن نه فقط تبادل اطلاعات باشد، بلکه مدیریتذهن عمومی است. هنگامی که این شیوه ی وسیعی از اطلاعرسانی اطلاعات راجع به رویدادها و شخصیتها را شکل میدهد، اهمیت یک شایعه در ایجاد فضا برای بدست آوردن دهان گشاد امکان مییابد.
**روند ویژه ی رسانه ی اجتماعی**
یکی از عوارض رسانه ی اجتماعی در این بخش میتواند استفاده از پیکربندیهای اجتماعی در چارچوب رسانه ی اجتماعی باشد. در هیچ یک از رسانههای سنتی در شصت سال اخیر در اذهان عمومی این گونه دربیافت پشتوانه حضور رسانه ها که برای خبر دادن و واکنش نشان دادن به خبرها ازسوی رسانه های رسمی بود و مانند اینجا دیده نمیشود. فارغ از محتوای آن، این استتار میتواند از طریق گزاره های نحوی وجود داشته باشد.
**واکنش نسبت به شایعات**
با توجه به اینکه رسانههای سنتی و الکترونیکی مطابق با همین شیوه، در برخی پیامرسانها استفاده کردهاند و با پیام های خبری اطلاعات مبهم و شایعه آفرین در بین مردم پراکنده کردهاند. به نظر میرسد به این جا زمان به سر آمده که ما به چه میزان در سرچشمه ی این اقدامها دخیل هستیم؟ آیا میتوانیم به حال فراهم کردن محیطی راجع به مطالبمان، تغییرYPE کرد؟
**ارزیابی**
بدین ترتیب مسائلی مانند وجدان رسانهای، اخلاق رسانهای، و فراتر از آن، تعهد مادی و معنوی رسانههایی که از فضای مجازی به واسطه انتشار اطلاعاتی مبهم و نادرست این موضوع را ممکن کردهاند، مسئلهدار میشود. این سه پرسش بزرگ و مهم درباره یک رویداد واقعی یا تخیلی، آنهم در یک فضای رسانهای رقابتی است که شرایط سر و وضع تغییر میکند.
پاسخ شما کدام است؟ آیا رسانهها باید نقش یکاپوسته در بخش رسانه ای این روند را انجام بدهند؟