نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ در مورد قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت، تصریح کرد که این مشکل به عدم شفافیت در رابطه مالی دولت و نفت و همچنین عدم اجرایی شدن قوانین برمیگردد.
همچنین محسن زنگنه اظهار داشت که بخشی از سوخت، از طریق قاچاق از کشور خارج میشود و از این رو قطعا این قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت نمیتواند کار هزار و پنجاه0 نیسان و پنجاه نفت کش باشد.
وی افزود که حدود ۲ درصد از نفت صادراتی ایران در اثر ضعف قوانین به داخل کشور می آید. برای مثال اگرچه ۱۰۰ بشکه نفت خام به پالایشگاه داده میشود اما ۲۰ بشکه بنزین نیز به آن تحویل میشود و همچنین رابطه مالی میان چاههای نفت و پالایشگاهها، رابطه تهاتری است.
برای مقابله با این موضوع زنگنه گفت که مجلس برای اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ قوانینی را تصویب کرده است تا رابطه مالی میان چاهها و پالایشگاهها و شرکت توزیع وجود داشته باشد.
بیزین پس از تاکید بر این که برای شفافیت لازم در چگونگی aktarندن نفت به پالایشگاه ها لازم است تا شمارشگر، کنتور و ابزار اندازه گیری در سرچاه ها و مسیر لوله ها تعبیه شوند، از بهبود این وضعیت تا عملا هفته ی 10 یا20 آینده که وسایل رفتور این جایگذاری انجام می شود، پالایشگاه ها تا حد یعنی حداقل برای نیمه ی سال تحت اشعه واقع می شوند و در این دوره سمت ”داشتن بودجه ی کافی” از پالایشگاه ها رفت و در این فاصله که نیمه ی سال دیگر با دولت جویی دارد جدش بازی برای ”حفظ بودجه ی تغییر شده برای انجام تعهدات اقتصادی” در کار نیست.
همچنین زنگنه سخنگو گفت که در سال جاری قانون اصلاح ساختار بودجه و قوانین سالانه بودجه و برنامه هفتم مجلس یازدهم تصویب شد که هنوز درآمد های نفتی ایران به ترتیب جهانی شفاف نشده است.