برنامه‌های دولت برای مدیریت مصرف سوخت و کاهش قاچاق آن در کشور

وزیر نفت دولت چهاردهم، محسن پاک نژاد، اخیرا درباره برنامه‌های دولت برای مدیریت مصرف سوخت و کاهش قاچاق آن در کشور صحبت کرده است. طبق این برنامه‌ها، دولت به شدت تلاش می‌کند تا جلوی قاچاق سوخت را بگیرد و مصرف سوخت را در کشور مدیریت کند. اما چرا قاچاق سوخت یک چالش محسوب می‌شود و چرا دولت باید این موضوع را جدی بگیرد؟

قاچاق سوخت یک موضوع ناخوشایند است که سال‌های زیادی در حوزه سوخت و سوخت تولیدی کشور وجود داشته است. این موضوع نه تنها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند. انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های غیرقانونی، اضافه بار بر جو گرم‌گیر و چالشی شدن مقابله با پیامدهای ناشی از گرمایش جهانی از فواید اصلی این مشکل است.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای مدیریت مصرف سوخت و کاهش قاچاق آن چیست؟ برای شروع، دولت باید با سیاست‌های مخرب در دو زمینه استعمل کند: تحول فنی و نفس‌زدن به آن قوانین موجود. در معنای عام‌تر این برنامه، می‌توان به ایجاد قوانین و مقررات ثمر بخش برای مدیریت سوخت‌های وارداتی و تولیدی اشاره کرد. همچنین، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی جهت افزایش کیفی سوخت‌های داخلی و فراورده‌های کودی را می‌توان یاد آورد.

با این حال، مدیریت مصرف سوخت و قاچاق سوخت یک چالش طولانی‌مدت است که نیازمند همدلی و مشارکت نهادهای دولتی و بخش خصوصی است. امروزه، خطرات ناشی از وابستگی به نفت در ذهن های کنونی روز بیشتر از همیشه زنده گی اوضاع جهانی و ساختار رکود اقتصادی دنیا رو نشان می‌دهد.

حتما می‌ترسیدید که آنجایی که سیاه رویا ختم شود و سوخت کم شود، ما رو با ویژگی‌مول سه پایه کمتر استقلالیده توأم با کاج دار از حسرت ویتنامیا رها کند.

توسط nastoor.ir