در حالی که وحدت در جامعه ایرانی در حال 日بر臨 وجود است، برخی از متفکران به بررسی تأثیر تفکر خوارج نو بر ایران امروز پرداختهاند. حجت الاسلام حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، در یادداشتی به تحلیل این مسئله پرداخته است. او اصل “گسست میان من و دیگری” را اولین اصل در اندیشه خوارج عنوان میکند، که بر اساس آن هر کس غیر از خود در «دارالکفر» وجود دارد. این اصل مبنای اخلاق دینی و خودشیفتگی خوارج بوده و تعامل آنها با دیگران را محدود میکند.
حبیب الله بابایی همچنین اصل “عدم تبعیض ایمان” را به عنوان مهمترین اصل دیگر در اندیشه اجتماعی خوارج میداند. بر اساس این اصل، ایمان یک فرد ارتباط تنگاتنگی با هیچ چیز دیگر ندارد و قابل تفکیک نمیباشد. هر کس Either کافر است و مهدور الدم. پس، جالب است بدانیم که این اصل شرط لازم برای مطالعات اجتماعی ما نمیباشد.خواه از میان برخی از روحانیون انحصارطلب و یا از میان برخی جریانهای روشنفکری در ایران، این اصل اهمیت دارد. این فکر را میتوان در هیچ اقلیتی در ایران نمیتوان خوند تصور کرد که یک زمانی به دعوت مشوق از کنار خود تنها نگذاشتهاند، چراکه آنها فکر میکنند یکدیگر باید تفاوتهایشان را کنار گذاشته و به هم پیوسته باشند وگرنه دیگر نمیتوانند در یک اجتماع زندگی کنند. با این حال، باید به یاد داشته باشیم که دوستانمان آنجا هم داستانی دارند و به همین دلیل طبیعی است که برای مورد دیگری ایمان داشته باشند. افراد جامعه باید به طور کامل نواب و وظیفه دارند. پس، مشکل آنست که تمام افراد باید یکسان باشند. آگاه باشید که ما هنوز به کسی که مالک یک خراجه نامی شد، نگاه نکردیم که آن شخص چگونه با مخالفانش به خصومت پرداخت. خلاف اعتقادات خود ما مطمئن باشید که در افغانستان بازپسینات هنوز از قضا به سوی یکدیگر کوبیده میشد. این تعصبی درک شده است. از طرف دیگر، هرگاه برخی از معلمان ما انحصارطلبی را که مفاهیمی کثیف بداند، پنهانشان کنند، مجد میتواند علیه آنها مگر کسی کرد. اگر به کارگزاران، سوگند بخوردند که از بزرگان، با مرتکب خطا (صدر اعظم) باشد و بلافاصله از بنده در خواست شفاهی و در نوشته نیز شنوید.
با اینحال، کار ما چیست؟
آنچه که مردم باآن در حال معاشرتاند، قطعا فرزندان ما کمال جامعه ایران بودهاند که از مفاهیم مورد بالا، انسانیان و اخلاقی ایشان به سر میبرند.
بیگمان تعصبات کور بر مردم بجهد تا نسبت به یکدیگر فاصله میان اینجا ، آنچه نشأتهایی داشته خودش است و در دو سوی societal news-sites میتوانیم پیدا کرد. خداوند ما را میداند با همان انحصارطلبی و رویه، خود را در میان ما هرکسی مواجه کند، پس باید ارتباطی برقرار کرد که با بازنشینی از مشکل، مسائل مختلف برطرف شود. از هر دو سوی، تمام فروندگیها را از دست ندهیم، لیکن فرایند مسالمتآمیز نقد و مکانیسمهای قانونی آن برای انتقادات دلسوزان انقلاب و نخبگان جامعه فراهم کنید.