**اهمیت بازطراحی امنیت جاده‌های پایتخت**

در زمان پر”,
سرهنگ مصطفی زینی‌وند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، طی گزارشی اظهار داشت که در سال جاری ۵۶۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

سرهنگ زینی‌وند همچنین متذکر شد که در ۴۵۸ نقطه حادثه‌خیز در سطح شهر تهران، ۳۴۴ نقطه در تعامل و همکاری با مناطق شهرداری تهران اصلاح و ایمن‌سازی شده است که نقش مهمی در کاهش تصادفات را داشته است.

بنا بر آمار، حدود ۴۴ درصد از قربانیان تصادفات را راکبان موتورسیکلت تشکیل داده‌اند که نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است. در حدی که ۳۳ درصد از تصادفات فوتی در خیابان‌های اصلی و ۶ درصد در خیابان‌های فرعی ثبت شده است.

بررسی محل وقوع تصادفات فوتی در تهران نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از این حوادث در بزرگراه‌های پایتخت رخ داده است. این آمار بیانگر آن است که بزرگراه‌های شهر، بیشترین سهم را در تصادفات مرگبار دارند و نیازمند اقدامات بیشتری در حوزه ایمنی ترافیکی هستند.

سرهنگ زینی‌وند در خصوص مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات فوتی در تهران گفت: عدم توجه به جلو، که شامل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و سایر موضوعاتی که سبب حواس‌پرتی می‌شود، با ۴۴ درصد، بیشترین سهم را در این حوادث دارد و پس از آن، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۳۵ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۷ درصد، دیگر عوامل اصلی تصادفات مرگبار در پایتخت محسوب می‌شوند.

وی همچنین به بررسی زمان وقوع تصادفات اشاره کرد و بیان کرد: که ۵۶ درصد از تصادفات منجر به فوت در ساعات شب و ۴۴ درصد این حوادث در روز اتفاق افتاده‌اند که این آمار نشان می‌دهد میزان خطر تصادفات در ساعات شبانه بالاتر است و رانندگان باید در این ساعات با دقت و هوشیاری بیشتری رانندگی کنند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پایان، با اشاره به تأثیر اقدامات سخت‌گیرانه پلیس در کاهش تصادفات منجر به فوت، بر ضرورت همکاری همه‌جانبه برای کاهش بیشتر این آمار تأکید کرد.

در این ارتباط، با پیوستن به پویش «نه به تصادف»، برای کاهش تخلفات و حوادث رانندگی در سال جدید تلاش کنید. با رعایت قوانین، ایمنی را برای خود و دیگران به ارمغان بیاورید.

**راه‌حل‌ها**

1. **بازطراحی مسیرها:** با در نظر گرفتن جدیدترین یافته‌های تحقیقات ترافیکی و هماهنگی با کمپانی‌های ساختمانی، مسیرهای جاده‌ای را با طیف گسترده‌ای از راهکارها به زندگی و امنیت بار تر و شهروند محورتر و استانداردتر بازطراحی کنیم.
2. **برنامه‌های آموزشی:** آشنایی و آموزش شهروندان و رانندگان در باب قوانین و مقررات رانندگی.
3. **روش‌های مهار دهی:** از روش‌های تصفیه راه‌های پر تحرک استفاده کنید.
4. **بستر و تجهیزات:** با شکوفایی فضای سبز و استفاده از فن آوری‌های جلوگیری از حوادث رانندگی، خطر خودروها را به پائین می‌بریم.

توسط nastoor.ir