**رئیس قوه قضائیه: از منشأ قاچاق سوخت متمرکز شویم**

در ماه‌های اخیر، موضوع قاچاق سوخت در ایران به موجی از کناره‌گیری‌ها و واکنش‌های دولتی منجر شده است. در این پیاله، رئیس قوه قضائیه گفت که بر خلاف تعطیلات و قطعی برق و گاز، در بحث ناتزاری انرژی ضرر صنعت و کشاورزی زده است و اثر روانی هم داشته است.

رئیس قوه قضائیه نیز به تحقیقی اشاره کرد که سه استان را به عنوان نمونه انتخاب کرده‌اند و کسی را پیدا کرده‌اند که از فرودگاه به دریا خط لوله قاچاق سوخت کشیده است و این شخصی که در این فعالیت گروگان گرفته شده، به تنهایی از فرودگاه به دریا خط لوله قاچاق سوخت می‌کشد که این دستятель نشان می‌دهد که این شخص بسیار حرفه‌ای است.

برخی افراد از این پس‌زمینه شکایت کرده‌اند و می‌گویند اینکه قاچاق سوخت را از منشأ درست کنند و به انظار عمومی برسانند، بسیار مهم است. اما رئیس قوه قضائیه بیان کرده است که با توجه به همین موضوع، مداخله حداقل الآن می‌تواند گسترش این موضوع را مهار کند و اجازه ندهد که طعمه طغیان‌های قاچاقچی شود.

کانی‌ها از توانمندی بسیار بالای افراد قاچاق سوخت صحبت می‌کنند. همچنین امریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی مقادیر قاچاق سوخت فروشان قاچاق سوخت را بالا برده‌اند.

اژه‌ای تخمین می‌زند که حجم عرضه قاچاق سوخت غیر مجاز بالای 800 هزار تن خواهد بود. در چنین مقادیری مثال زیاد نیست. به‌ویژه که برخی کشورها می‌گویند که یک‌شبه این قاچاق چهره‌ paranoid پیدا کرده است و قاچاقچی‌ها پولی را که در بازار می‌خرند، فقط برای تقطیر می‌کنند. این بحث و مناقشه در مورد اینکه میزان قاچاق چقدر است و با چه روشی باید در عرصه مقابله با قاچاق سوخت زیاد شود.

**تحلیلی به قاچاق سوخت**

از زمان ابداع خط لوله‌های انتقال سوخت، خیر و شر خود را نشان داده است. این خط لوله‌ها یکی از بزرگترین زیرساخت‌ها برای عرضه سوخت در ایران و دنیا است. در ایران، همواره بحث قاچاق سوخت وجود داشته است. سوخت می‌تواند از طریق خطوط لوله که بخشی از زیرساخت‌های مهم هر کشور است، فرستاده شود. برای مبارزه با قاچاق سوخت در ایران به‌همراه ارتقا زیرساخت‌های لازم برای امکان‌پذیر کردن فروش سوخت، خطوط لوله از نظر خاص مورد توجه بوده است.

اگر از استراتژی سلسله‌مراتبی درآمد سلولی در سوخت، یک کشور صنعتی و جهانی را در نظر بگیریم، به‌هرحال استفاده‌ی اول از سوخت، برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، می‌باشد. اما غالبا در کشورهای مبتنی بر صنعت بالای سوخت، سه‌وچهار درصد سوخت بصورت کل سوخت مصرف می‌شود. متخصصان مبارزه با قاچاق می‌گویند که با توجه به وجود خطوط لوله، ایجاد خطوط انتقال قبلا پیشنهاد شده و به پیگیری رسیده است و برای ممکن ساختن جایگزینی برای خطوط موجود هستند.

**می‌توان کرد چه کارها؟**

توجه به مبارزه با قاچاق سوخت، نمونه‌ای از کش و قاشقی داخلی می‌باشد. متأسفانه که بزرگترین مشکل مافیا این است که از مطلق نفوذ در هرجای کشور استفاده کرده، در عرصه افزایش بی‌قرار رابطه میان تولید و تقاضا از دغدغه استفاده کرده است.

برای مقابله با قاچاق سوخت، راهکارهای مختلفی وجود دارد. از جمله:

-ارزیابی موضوع:
-احتراز از انتشار آمارهای مختلف و بیان معمولا بدون‌پیگیری:
– در حال حاضر با تمام درگیر و فشار قاچاق عمده تر در بازار برای تقطیر سوخت
-ارتباط بین لوایح تامین برای فروش سوخت تا ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور

ولی مگر جامعه می‌تواند جلوی این چیستان‌ها را بگیرد؟

توسط nastoor.ir