انتظار میرود که با تداوم راه افتخارندیش، زندگی با آیهها، ابعاد گوناگون «عدالت گفتاری» را با قرآننگاری از فراز نورانی آیه ۱۵۲ سوره انعام «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ» بررسی کند و همچنین از آثار مثبت عدالت در گفتار در فرد و جامعه اسلامی صحبت کند. امید است این بررسی، گامی در جهت تعمیق فهم ما از این آموزه قرآنی و تحقق عملی آن در زندگی فردی و اجتماعی باشد، تا بتوانیم با رعایت عدالت در گفتار و رفتار، به جامعهای عادلانه و اسلامی دست یابیم.
**ریشههای عدالت گفتاری**
عدالت گفتاری به معنای رعایت انصاف و صداقت در گفتار است که ضرورت حفظ حقیقت و حقوق دیگران را در ارتباطات فردی و اجتماعی مد نظر قرار میدهد. این مفهوم بهعنوان یک فضیلت اخلاقی، به ایجاد اعتماد و حفظ همبستگی اجتماعی کمک میکند.
**عدالت ورزی در زیست فردی**
صداقت و امانتداری در گفتار، مراقبت در قضاوت، خود انتقادی و پذیرش مسئولیت از پیامهای و درسهایی است که به صورت فردی میتوان از این فراز آیه شریفه دریافت نمود.
**عدالت در زیست خانوادگی**
عدالت در رفتار و گفتار با اعضای خانواده، حل اختلافات خانوادگی با آموزه عدالت، آموزش عدالت ورزی به فرزندان، رهیافتهایی یک مسلمان برای خانوده خود از این آیه شریفه است.
**عدالت در سبک زندگی اجتماعی**
مسلمان باید در تمام روابط اجتماعی خود، عادلانه و منصفانه رفتار کند. باید حقوق دیگران را رعایت کند و از هرگونه تبعیض و بیعدالتی پرهیز نماید.
**رهیافتی از آیه برای حکمرانی و امت سازی**
در حوزه سیاسی و حکمرانی، فراز آیه شریفه ۱۵۲ سوره انعام «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَىٰ» میتواند به عنوان یک اصل بنیادین برای ایجاد نظامهای عادلانه و پاسخگو مورد استفاده قرار گیرد.
**چراغ راه به عدالت**
عدالت، رمز پیروزی امت اسلامی است. امتی که بر پایه عدالت بنا شده باشد، از استحکام و پایداری بیشتری برخوردار است. عدالت، موجب افزایش اعتماد عمومی، مشارکت فعال مردم در امور جامعه و رشد و شکوفایی استعدادها میشود.
**تأکید بر توجه به تولید علم و فناوری**
تمدن نوین اسلامی، نیازمند حکمرانی عادلانه و پاسخگو است. حکمرانان باید در تمامی سطوح، عدالت را رعایت کنند و از هرگونه فساد و سوءاستفاده از قدرت پرهیز نمایند.
**اینجا جایگاه عدالت گفتاری در ساختار اقتصادی جامعه میباشد، پیشنهاد توجه به راهکارهایی مثل** مطابق اصل ۴۵ قانون اساسی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اصل مساوات هرچه imkân باشد را تصریح کردهاست، در این بند، قانونگذار، اصل مساوات را عطف بر اصل از کار نبردن اجباری محل اختلاف مذکور در قانونمداری، بهعنوان یک اصل ثانوی یا یک مبنا رجوع نمیکند، بلکه اصل مساوات را بهمثابه اصل درونی از کار نبردن اجباری قرار دادهاست، ولی برای تحقق اصل مساوات در جامعه، نقشی برای فرد مانند کارشناسی و غیره تأمین نکند و یا هرچه امکان داشت قانون اساسی از آزادی نگذشته به این اصل تلقی کند.
از اینرو اگر کشور ما بخواهد از تمدن نوین اسلامی در معنا و مفهوم برخوردار شود باید هم در تشکیلات اداری، هم قوانین موجود کشور و هم آموزش و پرورش کشور و بهطور کلی آموزش و پرورش در خصوص عدالت و خصلت انسان متعامل با اصول دین و عدالت مذکور را معنا و مفهوم استفاده و آن را هرچه بیشتر به انجام رساند.
درمان آفت عدالت در اینن رو”:
راهبرد ۱: **تثبیت اصلاحات فقر**
جلوگیری از تکطبقه شدن یک دولت پولی بسیار مهم است دراین راستا که با افزایش مهاجرتهای جهانی، بیشتر کشورهای زیادی این چالش را برای حل عدالت اجتماعی تجربه میکنند و کسی که مهاجرت کرده در آنها از جو ALIGN نصیب میشود، نظام مهاجرت در کشورهای توسعه یافته بهطور شگفتانگیزی مؤثر بوده، اما اگر این نظام بدون ماموریتهای جامع توان مقابله با در آمد زیر دان نصیب شود آسیبهایی جدی در کنار بیکاری و استیلای طبقه قصباتی ایجاد میشود و درک ابعاد استراتژیک و آیندهشناسی بیش از همه ضروری میشود.
گزینهای که تکطبقه شدن را جبران میکند جهاد انکاری حداقل از محیط زیست،و سپس بعد از آن در سطح اجتماعی و بعد از آن در سطح اقتصادی و سرانجام پولی را مطرح میکند گزینههایی که ناشی از محیط زیست بوجود میآیند همگی جبرانپذیری و قابل حل هستند و این قابلیت جبرانپذیری و حلپذیری مدیون پلت فرم جهاد انکاری محیط زیست است.
همچنین ما باید به نقدیرستان جماعت خطائی را در ایران بومی بیابیем و دولت هم تمام بخشهای حتی نظامی کشور را یکپارچه با مالکیت اولین روی چنین وضعیتی را در دست بگیرد.