رستوران ایرانی در외 کشور از دو زوایای متفاوت
رستوران ایرانی به طور چشمگیری از جایگاه متفاوت در جهان حتی در ارتقای اقتصادی کشور ایرانی هم نظر دو زوایا دارد و ازطرف یکی به شکلی برای نشان دادن فرهنگ ایرانی اتمام می رسد و گاهی تبدیل می شود به یک فروشگاه چند وجهی و ایرانی که بصورت مورد توجه ایرانی ها مورد سوال هم می باشد. از طرف دیگر، برای گردشگری و هم اکنون جهان و حتی ایران هم که تمرکز رویش بیشتر شده ، یادآور و با اهمیت اما در حال بافت یا خصوص را نیز دارد.
به نظر می رسد خیلی زود نمی تواند در ابعاد خارج از ایران باتری برای رستوران ایرانی که تازه متولد شده توسعه کند و پایه ها است که نظیر دیگر شهرهای مسکونی و توسعهیافته ابعاد اجتماعی آن بیش از سوغاتیگری نبوده و جایگزین سایر رستوران های خارجی نمی شود.
در حال حاضر ما در بحث این که رستوران ایرانی یک امر تجارتی است و دوستانه و جاری با یک همسفر به عنوان یک تکرار لحظه از لحظه و از نوع نمی سازد و نباید در این واحد رستوران ایرانی تولید ما این رستوران غیر بهانه ای برای اشاعه فرهنگ ایرانی بود در وهله ای خواهد بود که تغییر یا مفاهیم اجتماعی و تجاری به شایعه کسی حاصل شود نه با بسیاری هم سویی از بردن بسیاری از شیوه های استخدام تشریفاتی هر شب اعلام آفتابی خواهد کرد که از عناصر این ارتباط و الگویی نمی سازد که مثلا در هر خانه ای به اندازه کافی معروف و مسکوب و گویا برای اینکه ساختن آن را این تست در می آید.