با این که بسیاری از فیلم‌ها در گیشه به سود نرسیده‌اند، استودیوها تصمیم گرفته‌اند تا برای کاهش ضررها، فیلم‌ها را به سرعت روی پلتفرم‌های استریم منتشر کنند؛ به‌ویژه نتفلیکس. این روند باعث کاهش انگیزه مخاطبان برای رفتن به سینما می‌شود و چرخه‌ای بدی در صنعت سینما ایجاد می‌کند.

به گزارش دیباچه به نقل از Korea Times، یک مقام محلی صنعت فیلم که نخواست نامش فاش شود گفت: “فیلم‌های با بودجه بزرگ روزبه‌روز بیشتر با مشکل مواجه شده‌اند تا موفقیت گیشه‌ای کسب کنند. در نتیجه، برای کاهش ریسک مالی، این فیلم‌ها اغلب بلافاصله پس از اکران سینمایی روی پلتفرم‌های استریم منتشر می‌شوند و این باعث ایجاد چرخه بدی در صنعت سینما شده‌است,”

دلیل مهاجرت کره‌ای‌ها به نتفلیکس چیست؟

فیلم جدید ستاره مشهور کره‌ای، سونگ جونگ-کی (Song Joong-ki) با عنوان “بوگوتا: شهر گمشده” (Bogota: City of the Lost) آخرین نمونه از این روند است.

این فیلم با بودجه ۱۲.۵ میلیارد وون (۸.۶ میلیون دلار) تولید شد و برای جبران هزینه‌ها باید حداقل ۳ میلیون بیننده جذب می‌کرد؛ اما تنها حدود ۴۲۲ هزار نفر آن را تماشا کردند.

این فیلم که در ۳۱ دسامبر اکران شد، حدود یک ماه بعد یعنی در تاریخ ۴ فوریه روی نتفلیکس قرار گرفت. عجیب اینکه پس از انتشارش برترین رتبه را در بخش جهانی نتفلیکس کسب کرد135.

سونگ جونگ-کی اظهار تأسف کرد که فیلم مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و حتی جلوی هواداران اشک ریخت.

سونگ گفت: “فیلم‌های کره‌ای شرایط بسیار سختی دارند. من بیشتر از همیشه می‌خواستم تبلیغ کنم و ممنون کسانی هستم که آمدند تا ما را حمایت کنند.”

او افزود: “نقش بازیگر ایجاد محتوای خوب و ارائه آرامش به مخاطب است. من تلاش خواهم کرد تا آثار متنوع و جالب خلق کنم.”

فیلم «عشق در شهر بزرگ» (Love in the Big City) که اکتبر گذشته منتشر شد، برای جبران هزینه‌ها به ۱.۳ میلیون بیننده نیاز داشت اما تنها حدود ۸۷۹ هزار نفر آن را دیدند. قرار است این فیلم نیز دهم فوریه روی نتفلیکس منتشر شود.

همچنین طرفداران سینما معتقدند وقتی فیلم‌ها بلافاصله پس از اکران کوتاه سینمایی بر روی پلتفرم‌های پخش آنلاین قرار می گیرند دلیلی است که کمتر به سینما بروند.

یک علاقه‌مندانة سی‌ساله بنام هین به Korea Times گفت: “به جز فيلمهايي كه كاملاً از صفحه بزرگ استفاده مي كنند یا اکران فراگیر دارند كمتر دلیل وجود دارد كه مردم بخواهند به سینما بروند. قبلاً زیاد سراغ سینما می رفتم ولی الان منتظر هستم فيلم ها روي پلتفرم‌ها پخش بشوند.”

بازار یخ زدهٔ فيلم نیز مشخصاً قابل مشاهده‌است زیرا طبق داده‌های شورای فيلم كره جنوبی (KOFIC)، تعداد كل بينندگان فيلم سال2024 برابر با123/13میلیون نفر بوده كه نسبت به سال قبل يعنی125/14میلیون نفر كاهش یافته‌ است.

KOFIC تحلیل كردكه كاهش تعداد بینندگان كه هر ساله پس از همه‌گیری کرونا بهبود یافته بود ناشی از نبود يك فيلم پر فروش طی فصل تابستان اوج اكران‌ها بوده همچنین عدم اقبال مردم نسبت به فیلم های خارجی دیگر دلیل اصلی بوده‌ است.

همچنین تعطیلات سال نوی کره‌ای باعث شد کمتر مردم سینما بروند زیرا هیچ عنوان جدید مهمی عرضه نشد.

داده های KOFIC نشان داد که در مجموع 3.2 میلیون تماشاگر سینما در طول دوره تعطیلات شش روزه از 25 تا 30 ژانویه امسال از سینماها دیدن کردند. اگرچه تعداد کلی بیشتر از 2.19 میلیون ثبت شده در تعطیلات سال نو قمری سال گذشته از 9 تا 12 فوریه بود، اما میانگین روزانه تماشاگران فیلم 530000 نفر بود که کمتر از 550000 نفر در سال گذشته بود.

یکی از مسئولان یکی از شرکت های بازاریابی فیلم داخلی نیز گفت: نشاط بازار فیلم به طور محسوسی کاهش یافته است.

این مقام مسئول گفت: “قبل از همه‌گیری COVID-19، واکنش‌های طرفداران سینما علاقه زیادی به فعالیت‌های بازاریابی فیلم ما نشان می‌داد که منجر به موفقیت فیلم شد. با این حال، اکنون انتظار چنین موفقیتی در صحنه فعلی فیلم محلی دشوار است. این به این دلیل است که مردم کمتر و کمتر به سالن‌های سینما می‌روند.”

کیم هرن سیک، منتقد فرهنگی پیش‌بینی کرد که صنعت فیلم به تلاش برای دستیابی به موفقیت ادامه خواهد داد، زیرا کیفیت فیلم‌هایی که در حال حاضر منتشر می‌شوند به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از فیلم‌ها و سریال‌های تولید شده توسط پلتفرم‌های استریم است.

کیم گفت: “از نظر کیفیت محتوا، فیلم‌هایی که در سینماها نمایش داده می‌شوند به طور قابل توجهی پایین‌تر از محتوای تولید شده توسط پلتفرم‌های استریم هستند. این به این دلیل است که آنها بودجه تولید نسبتاً کمتری در مقایسه با پلتفرم‌های استریم دارند که می‌توانند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشته باشند، و تکنیک‌های کارگردانی آنها نیز کیفیت پایین‌تری دارد. بیشتر و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای رفتن به سینما، سریال‌ها را روی پلتفرم‌های پخش تماشا کنند.»

او افزود که مردم به دلیل افزایش کنسرت‌های موسیقی و اجرای موسیقی که تجربیات همه‌جانبه‌تری را ارائه می‌دهند، به طور فزاینده‌ای دلایل بازدید از سالن‌های سینما را از دست می‌دهند.

او گفت: “مردم دلایل کمتری برای رفتن به سینما پیدا می‌کنند. در گذشته، رفتن به سینما برای تماشای فیلم و خوردن غذا یک فعالیت فرهنگی بود، اما پس از همه‌گیری کووید-19، مردم متوجه شدند که لزوما نیازی به بازدید از سالن‌ها ندارند. پس از همه‌گیری، به نظر می‌رسد مردم برای تجربیات ارزش بیشتری قائل هستند، بنابراین احتمال شرکت در کنسرت‌ها یا نمایش‌های موزیکال بیشتر است

ترجمه از :  محمد حسن گودرزی

source

توسط nastoor.ir