دكتر صادق شیخزاده، خواننده و مربی آواز اصیل ایرانی و دكترای زبان ادبیات فارسی در رابطه با تاریخچه پیشرفت آواز ایرانی به دیباچه گفت : موسیقی اصیل ایرانی جزو نیازهای معنوی است كه میتواند در اندیشه هر شخصی قرار گیرد. اولین مشخصههای آوازی در من با كپیكردن از قرائت استاد منشاوی تشکیل شد و جذابیتهای آواز ایرانی در بهقدری زیاد بود كه باعث شد تا این مسیر را ادامه دهم.
خواننده آواز ایرانی با اشاره به تاثیر ادبیات فارسی در تقویت فرهنگ شنیداری مردم جامعه، گفت: خوانندهای كه بتواند به عمق معنا و اندیشه اشعار پی ببردT از نغمهای استفاده میكند كه دارای همین عمق باشد؛ جوانانی كه علاقه به فن و هنر آواز دارند بسیار توانمند هستند و نغمه را آنگونه كه شایسته است به سرانجام میرسانند، اما مشكل اصلی، فضاهای مجازی و یا حقیقی هستند كه تبدیل به نوعی تریبون شدند و موسیقیهای چند دقیقهای بیرون میدهند.
شیخزاده با بیان اینكه نغمههای باستانی ایرانی از خصوصیت ساختار جهانی برخوردار هستند گفت: نغمههای باستانی در حقیقت ویژگیهای منحصربهفرد جهانشناختی هستند. خواننده ایرانی باید تسلط بهردیف داشته باشد و به تقویت صدا هم بپردازد. الگوهای صداسازی از غرب وارد موسیقی کشور شدند كه این الگوها برای آواز ایرانی كاربردی ندارند.
خواننده و مربی آواز اصیل ایرانی گفت: مردم جامعه در مناسبتهای آیینی علاقمند موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها به نوعی صحیح طراحی شود برای لحظههای خلوت و تنهایی انسانها فوق العاده است، زیرا ما انسانها دارای حالتهای متنوع و گوناگونی از نظر روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی ویژه خود را میطلبیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است.
شیخزاده با تاکید بر اینکه موسیقی سنتی باید به عنوان یک فضیلت در جامعه مطرح شود، خاطرنشانکرد: جوانمردی موسیقایی، زمانی طنینانداز میشود که در هر خانواده ایرانی یک سفیر موسیقی سنتی ایرانی پرورش پیدا کند.دگراندیشی و دگردوستی محصول فعالیت صحیح هنری است، به همین دلیل به دنبال منافع جمعی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی بودم و دغدغهام معرفی ساز ایرانی و آموزش موسیقی اصیل سنتی این مرز و بوم به نسلهای آینده است.
گفتگو از : معصومه شمسینی غیاثوند
source