اهمیت سئو و تولید محتوا در کسب و کار

باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید یامین پور در آیین رونمایی از کتاب «عربیکا» دلسوزی و مانوس شدن ایرانی‌ها نسبت به رزمندگان حزب الله را اصلی مهم و راهبردی برشمرد و گفت: این موضوع می‌توانست از طریق قصه و روایت تحقق پیدا کند و من به همین دلیل به نوشتن کتاب «عربیکا» پرداختم.

 اولین رونمایی از کتاب سفرنامه «عربیکا» نوشته دکتر وحید یامین پور که روایتگر سفری پرماجرا به لبنان و تجربه‌های نویسنده از دل جنگ و بحران‌های این کشور است، در پاتوق کتاب قم برگزار شد. 

طی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جوان آراسته، نویسنده و پژوهشگر حوزوی به گفت‌و‌گو با نویسنده این کتاب پرداخت و گفت: آنچه در سال‌های گذشته و بویژه در یک سال اخیر در مورد شهدا و سربازان مقاومت در اذهان عمومی شکل گرفته است، یک تصویر و چهره اسطوره‌ای است که با گذر زمان در حال رشد، تکثیر و گسترش در جهان اسلام و سایر جوامع هم هست. 

دکتر وحید یامین پور در رابطه با دیدن مستقیم و از نزدیک سربازان مقاومت در لبنان گفت: ما اغلب با حقیقت آدم‌ها رو‌به‌رو نیستیم و باید دید چه اتفاقی بیفتد که ما به طور ناگهانی با این حقیقت حتی در مورد خودمان مواجه شویم. به تعبیر شهید آوینی “ما قبرستان نشین عاداتیم”.

وی اظهار کرد: من متولد شهر دزفول هستم و کودکی من در دوران جنگ و در این شهر گذشته است. چند سال ابتدایی مدرسه را هم در ایام جنگ طی کرده و خاطراتی از آن دوران به یاد دارم. رزمندگان آن دوران برای من تصویری به جای گذاشتند که بعد‌ها پس از جنگ برای شناختن خیلی‌ها به آن‌ها ارجاع می‌دادم. یعنی به عبارتی پس از جنگ آدم‌هایی هستند که سایه آن رزمنده‌ها می‌باشند و آن رزمنده‌ها اصل این آدم‌ها بوده‌اند.

این نویسنده و فعال فرهنگی سفر اول خود به لبنان را منتقل کننده ذهن او به دوران ظهور اسطوره‌های دفاع مقدس برشمرد و گفت: در این سفر بود که سایه‌ها برای من کنار رفته و با جنس اصل انسان‌های آزاده و اسطوره‌های مقاومت و مجاهدت مواجه شدم.

وی بیان داشت: در لبنان دیدم که شرایط به نحوی پیش آمده که موجب شده افراد زیادی در موقعیت مجاهده برای امکان ظهور و بروز حقیقت و زیبایی‌های آن‌ها قرار گیرند. در واقع می‌توان گفت که آن‌ها بسیار شبیه همان بچه رزمنده‌هایی بودند که ما از آن‌ها خاطره داریم و در کتاب هایمان در موردشان خوانده‌ایم. 

یامین پور با تأکید بر اینکه مجاهدان حزب الله لبنان در همسایگی خبیث‌ترین موجودات تاریخ بوده و هستند، تصریح کرد: به همین دلیل آن‌ها همیشه در موقعیت و موقف جهاد قرار دارند و به طور مداوم با صهیونیست‌ها رو در رو می‌باشند. 

وی گفت: لبنان و مناطق اشغالی برخلاف سایر مناطق محور مقاومت همواره در فاصله بسیار نزدیک با صهیونیست‌ها هستند و این دو جبهه مقابل هم هیچ وقت خیالشان نمی‌تواند از یکدیگر راحت باشد. این جوهره در طول حدوداً ۴۰ سالی که حزب الله تشکیل شده است، فرهنگ شیعی جبل عامل و لبنان را رشد داد و از این جهت آن‌ها را رزمندگان خالص و فرهیخته‌ای برای ولایت بار آورد. 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: موقعیت مجاهدت با موجودات خبیث صهیونیستی چنان رشدی به رزمندگان حزب الله داد که موجب شد رهبر معظم انقلاب اسلامی تعابیر و توصیف‌های بسیار گرانبهایی را چه در مورد شهید سیدحسن نصرالله و چه درباره رزمندگان حزب الله داشته باشند. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جوان آراسته سپس با اشاره به برخی از سخنان شهید سیدحسن نصرالله (ره) گفت: در زمان جنگ سی و سه روزه لحن و خطاب آن شهید بزرگوار شکل حماسی و پرهیجانی پیدا کرد. مهم نیست برای چه تاریخی ولی لازم است هرچند وقت یکبار سخنرانی‌های او را بشنویم تا بهتر متوجه شویم در مورد چه کسی داریم حرف می‌زنیم. 

وی با تأکید بر اینکه امروز لبنان امتداد دهه ۶۰ ایران است، گفت: رگه‌های آن دوران را در افرادی دید که در بحبوحه جنگ اخیر تلاش کردند به لبنان بروند تا شهید شوند، می‌توان دید. این آدم به دنبال یک افق و یک چشم انداز برای پرواز و دل کندن است. اما همین افق را رزمنده حزب الله سال هاست دارد این وضعیت را زیست می‌کند.

این پژوهشگر حوزوی عقب نشینی رژیم صهیونیستی را معادل شکست آنان دانست و گفت: در کنار این پیروزی باید بدانیم که با وجود از دست رفتن ستون‌های حزب الله لبنان باز هم افرادی هستند و پرورش یافته‌اند که پشت نیرو‌های مقاومت لبنان به آن‌ها گرم است.

یامین پور سپس با تأکید بر اینکه حزب الله لبنان شخصیت‌های بزرگی را در راه مقاومت تقدیم کرده است، تصریح کرد: افرادی همچون «سیدمحسن (فؤاد) شکر» افرادی بودند که از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مبارزه علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرده و عمر خود را پای این مقاومت گذاشتند. این‌ها کسانی بودند که زندگی خود را با مبارزه با ظلم عجین کرده‌اند.

وی افزود: کشور لبنان متأسفانه با مسائلی همچون نفوذ و جاسوسی هم مواجه بوده و به تبع این وضعیت همه فرماندهان و شخصیت‌های سیاسی حزب الله در طول نیم قرن گذشته همواره در لیست ترور و عملیات‌های تروریستی آمریکا و اسرائیل بوده‌اند. 

این فعال رسانه‌ای تأکید کرد: در حزب الله لبنان با چنین افرادی مواجه هستیم، نه با افرادی که در حال تدریس، سخنرانی و برگزاری جلسات و سمینار‌ها هستند! این‌ها افرادی هستند که سال هاست در حال مبارزه در میدان و در معرض شهادت بوده و نتوانسته‌اند با خانواده هایشان به بازار یا اماکن تفریحی بروند و از لذت‌های یک زندگی معمولی بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته مسئله مقاومت را بسیار پیچیده و ملازم با روحیه جهاد دانست و عنوان داشت: اسطوره‌های مقاومت به واقع از وابستگی‌های دنیوی گذشته و در تمام لحظات عمر شریفشان به آرمان مقدس قدس اندیشیده‌اند. 

وی یادآور شد: کتاب «عربیکا» سرشار از اسم است و برخی از آن‌ها برای من هم ناشناس هستند. هرکدام از این اسم‌ها ماجرا‌های بسیاری برای روایت دارند. کتاب یک پتانسیل محض است که در مورد هریک از این مجاهدان می‌تواند به کار گرفته شود. 

این نویسنده گفت: ما در یک سال اخیر جنگ را دیدیم و ممکن است این جنگ دوباره به هر شکلی از سر گرفته شود؛ باید همه ما برای آن زمان آماده باشیم که در صورت لزوم به هر طریقی که می‌توانیم از راه دور و نزدیک به جبهه مقاومت کمک کنیم. 

نویسنده کتاب «عربیکا» سفر اخیر خود به لبنان را هشتمین سفر به این کشور برشمرد و اظهار کرد: در این سفر که همان ایام شهادت شهید سیدحسن نصرالله بود، می‌دیدم که چهره‌های بچه‌های حزب الله و چشم‌های آن‌ها به شکلی متفاوت با دفعات قبل بود. 

وی افزود: وقتی به بیروت رسیدم تعدادی از دوستان لبنانی‌ام را دیدم که از من می‌پرسیدند که ایران کجاست؟ و چرا حضور ایران را احساس نمی‌کنیم؟ آن‌ها احساس می‌کردند که در این عالم معلق شده‌اند و هیچ کسی از آن‌ها سراغی نمی‌گیرد! اما بعداً سخنرانی عربی مقام معظم رهبری در نماز جمعه نصر و وعده صادق ۲ می‌توان گفت آثار معجزه گونی نه فقط برای حزب الله بلکه برای همه لبنان داشت و روحیه‌ها و لحن‌ها را عوض کرده بود. 

یامین پور تصریح کرد: موج ایران همدل و پویش حمایت از مردم لبنان و غزه به مرور توانست بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم بر روحیه رزمندگان مقاومت تأثیر گذاشت. آن‌ها با عکس گرفتن از بسته‌های کمک‌های ایرانی که با برچسب «ایران همدل» به لبنان ارسال شده بود و انتشار آن‌ها در گوشی‌های خود، به یکدیگر اعلام می‌کردند که ایرانی‌ها ما را رها نکرده و تنها نگذاشته‌اند. 

وی در تبیین اهمیت روایت گری و قصه گویی در حوزه مقاومت اظهار کرد: من در شرایطی که در لبنان بودم و نه خودم و نه بسیاری از جوانان هموطنم اجازه داشتیم به رزمندگان مقاومت بپیوندیم و بجنگیم، به این نقطه رسیدم که ما به عنوان ایرانیانی که از خط مقدم فاصله داشتیم و شهید نمی‌دادیم ولی برادرانمان در حال به شهادت رسیدن بودند، می‌بایست انس با هم را بین ایرانیان و رزمندگان خط مقدم حفظ کنیم. 

این فعال رسانه‌ای دلسوزی و مؤانست ایرانی‌ها نسبت به رزمندگان حزب الله را اصلی مهم و راهبردی برشمرد و گفت: این موضوع می‌توانست از طریق قصه و روایت تحقق پیدا کند و من به همین دلیل به نوشتن کتاب «عربیکا» پرداختم. حتی مطالبی که من در کانال مجازی خودم منتشر می‌کردم هم برای بعضی از بچه‌های حزب الله که فارسی بلد بودند خیلی مهم و روحیه بخش شده بود. این موضوع برای من حیرت آور بود. اینجا بود که اهمیت این مؤانست را بیش از پیش فهمیدم.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با یادآوری احتمال تکرار شرایط جنگی برای جبهه مقاومت ابراز داشت: من اگر از امروز بتوانم ارتباطی با جوانان لبنانی و فلسطینی را شروع کرده و با ایجاد یک شبکه همین همدلی را به آن‌ها نشان دهم، این امر می‌تواند سهم من در جهاد با دشمنان اسلام در مراحل احتمالی بعدی باشد. 

یامین پور کتاب «عربیکا» را شامل یک دور مرور تاریخ شکل گیری مقاومت دانست و عنوان کرد: با توجه به سؤالات مختلفی که در مورد مقاومت و شرایط لبنان، غزه، حزب الله و رژیم صهیونیستی از من پرسیده شده بود، سعی کردم به صورت ساندویچی و در لابلای خاطرات سفرنامه یک دور تاریخ مقاومت، چهره‌های مهم مقاومت و رویداد‌های مهم آن را هم تشریح کنم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص حزب الله و لبنان کتاب‌های مختلف دیگری نیز نوشته شده است که سفرنامه لبنان کتاب جاده کالیفرنیا و بیانات خود شهید سیدحسن نصرالله (ره) نمونه‌هایی از آن هاست.

کتاب عربیکا در ۲۰۰ صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

source

توسط nastoor.ir