محمدرضا امام قلی، قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند در گفتگو با دیباچه با انتقاد از عدم توجه به سینمای مستند گفت: سینمای مستند همیشه به‌عنوان هنر تصویری دست چندم نگاه می‌شود، در حالی كه این دیدگاه در دنیا وجود ندارد و در كشورهای دیگر آثار مستند در سینما اكران می‌شود و مخاطبان خاصی دارد. فیلم مستند برای سیاست‌گذار اهمیت فراوان دارد و مستند بازنمایی حقیقت است. در كشور ما فیلم‌های مستند شایسته‌ای تولید می‌شود و دغدغه مستندسازان این است كه آثارشان دیده شود.

دغدغه مستندسازان این است كه اثرشان دیده شود/ سهم سینمای مستند در سینمای ایران بسیار ناچیز است

قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند با بیان اینكه چرخه توزیع و رسیدن اثر مستندساز به مخاطب اهمیت دارد تاکید کرد : باید از تلویزیون به سمت پلتفرم‌های مجازی برای مستند حركت كنیم. ارسال آثار مستندسازان به دست مخاطب وظیفه ماست. شبكه مستند خوب است كه به مستند حیات‌وحش اهمیت می‌دهد، اما آنچه ما نیاز داریم مستند‌های مسئله‌محور است كه برای ذائقه مخاطبان ساخته شود. به‌عنوان نمونه ناترازی انرژی در كشور مهم است مستندسازان باید علاقه‌مند به كار در این حوزه باشند و مخاطبان نیز پذیرش داشته باشند.

امام قلی بابیان اینکه تلاش كردیم با زنجیره سینما داری بهمن سبز تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم، گفت: اگر نظام بروكراسی در پخش سینما اجازه دهد ما با تلاش بیشتری می‌توانیم در مجموعه سینما‌های بهمن سبز كه نیمی از سینما‌های كشور را در بر دارد فیلم مستند پخش كنیم. اكران سیار در مساجد و مدارس در برنامه ما قرار دارد و برای نوجوان‌ها برنامه ویژه داریم تا فیلم مستند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند. سهم سینمای مستند در سینمای ایران بسیار ناچیز است. با بودجه ساخت فیلم سینمایی در كشور می‌توان تحول در سینمای مستند ایجاد كرد اما باید این تلاش و اراده در مسئولان وجود داشته باشد.

قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند گفت: اگر به اقتصاد مستند توجه شود چرخه اقتصادی برای مستندسازان  به وجود می‌آید. اگر ما بازار فیلم مستند را در كشور تشکیل دهیم  از تلویزیون گرفته تا وزارت ارشاد و حوزه هنری نیاز به هماهنگی داریم تا مستندسازان را مانند صنف فیلم‌سازان بررسی كنیم و به آنها توجه شود. برخی از نهاد‌ها موازی‌كاری می‌كنند و این هدررفت منابع انسانی و مالی است.

امام قلی به ضعف‌های زیرساختی در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سینمای مستند فقدان چرخه توزیع مناسب است. مستندسازان توانمندی در کشور هستند که در شرایط دشوار آثار شایسته‌ خلق کردند. اما مشکل این است که آثار مستندسازان، به دست مخاطبان نمی‌رسند. این حلقه گمشده باید تکمیل شود. از طریق سینما، پلتفرم‌ها و چه با استفاده از بستر‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، در استفاده از این فضا‌ها برای ارائه مستند، بسیار کمتر از حد انتظار عمل کردیم. در حالی که تلویزیون و سایر رسانه‌های جمعی نقش مهمی در انتقال فیلم مستند به مخاطبان دارند.

قائم مقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند با تاکید به اهمیت ذائقه‌سازی برای مخاطبان مستند گفت: علاوه بر توزیع مناسب، باید بر روی ایجاد ذائقه برای مخاطبان تلاش شود زیرا سینمای مستند می‌تواند تأثیر فراوانی بر سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی داشته باشد، اما برای دستیابی به این هدف، نیازمند مخاطبانی آگاه و علاقه‌مند هستیم. این امر نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در معرفی و تبلیغ مستند‌ دارد. توجه به سینمای مستند، نه‌تنها برای رشد این سینما بلکه برای ارتقای سطح آگاهی جامعه و ثبت واقعیت‌ها ضروری است. فیلم مستند باید جایگاه واقعی خود را در بین سایر مدیوم‌های تصویری پیدا کند و این امر همکاری نهاد‌های مرتبط را نیاز دارد.

گفتگو از: معصومه شمسینی غیاثوند

source

توسط nastoor.ir