مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم، گفت: در حوزه تجهیزات مدارس، امروز داریم به نقطه‌ای می‌رسیم که ساختمان‌های آموزشی که می‌سازیم هوشمند یا نیمه هوشمند هستند و به سمت کاملا هوشمند می‌رویم.

به گزارش سلام نو احمدرضا اجتهادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در پاسخ به این سوال که ساختمان‌های جدید مدارس که احداث شده چقدر به روز هستند و آیا مطابق استاندارهای روز دنیا هستند؟ گفت: با توجه به اینکه سرانه آموزشی در استان قم پایین است و زمین آموزشی هم کم داریم با مشکل در این زمینه مواجه هستیم.

وی افزود: در داخل شهر کمبود زمین آموزشی داریم و یکی از اهدافی که در تخریب ما دنبال می‌کنیم علاوه بر بازسازی آن ساختمان ناایمن، این است که اگر مدرسه هفت کلاسه را تخریب می‌کنیم، 10 کلاسه را تخریب می‌کنیم، به جای آن 15 کلاسه بسازیم که ظرفیت آن را هم افزایش دهیم و سرانه را بالا ببریم، یعنی استفاده بهینه از آن زمینی که در اختیار داریم و البته بازسازی هم انجام و معیارهای زلزله هم پاس می‌شود. 

اجتهادی تصریح کرد: در حوزه تجهیزات، امروز داریم به آن نقطه‌ای می‌رسیم که می‌توانیم به سمت این مسئله برویم که ساختمان‌های آموزشی را که می‌سازیم و تحویل می‌دهیم، بتوانیم ادعا کنیم که هوشمند یا نیمه هوشمند هستند و به سمت کامل هوشمند می‌رویم‌. در یک ماه گذشته ما در شهرک قدس مدرسه‌ای را افتتاح کردیم که تمام تجهیزات و آن امکانات داخل کلاس طوری است که معلم به طور کامل با آن تجهیزاتی که در اختیار دارد بتواند با تکنولوژی روز به تدریس خود بپردازد و کاملا هوشمند است. این کار را ما در مدارس داریم شروع می‌کنیم، البته قبلا سرعت کمتری داشتیم، ولی در حال حاضر این حرکت دارد به سمت جلو می‌رود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم، عنوان کرد: مصالحی که ما استفاده می‌کنیم معمولاً مصالح سنتی استان قم است. قم یکی از نقاطی در کشور است که این مسئله در آن وجود دارد. از تقریبا هفت سال گذشته به این طرف ما دیگر مصالح غیرسنتی در استان قم استفاده نمی‌کنیم، به خصوص در نما و در نمازخانه‌ها که یک جلوه‌ مسجد به آن می‌دهد که بچه‌ها بتوانند در آنجا استفاده لازم را داشته باشند. در نماها آجر کاشی هفت رنگ و سنتی هستند و طبق معماری اسلامی ایرانی انجام دهیم که طرح‌های خوبی هم داریم که تماماً معماری اسلامی ایرانی در آینده اجرا می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر روی ساختمان‌های آموزشی چگونه است؟ عنوان کرد: بر اساس نظام فنی اجرایی کشور که ارکانی دارد و گوشه‌های مشخصی در این حوزه دارد، ما هم از این مستثنا نیستیم. نظام مهندسی و نقشه‌های ما دقیقا طبق نظر مشاورین تهیه می‌شود و نظارت از صفر تا صد با حضور ناظرین ما است. البته اشتباهات وجود دارد و باید بر آنها را هم رفع کرد، ولی ما لحظه به لحظه این پروژه‌ها را رصد می‌کنیم که بهترین کیفیت را داشته باشیم.

اجتهادی افزود: در سال 1402 استان قم و دستگاه نظارت استان در حوزه ساخت مدارس به عنوان اول کشور انتخاب شد و از طرف سازمان نوسازی مدارس تقدیر صورت گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم خاطرنشان کرد: ما هم خودمان این کار را با دقت انجام می‌دهیم. چون ساختمان یک نفر یا دو نفر یا یک خانواده نیست، بلکه 300 یا 400 نفر و گاهی در یک مجتمع 1200 دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام/

source

توسط nastoor.ir