تسنیم: مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کنسرسیوم ریلی افغانستان رفع شده است،گفت: راهآهن ایران-چین-افغانستان تنها محوری است که هزینه ترانزیت را کاهش میدهد.
جبار علی ذاکری در نشست با محمد اسحاق صاحب زاده، معاون وزارت فوائد عامه و رئیس اداره خط آهن افغانستان با اشاره به عزم راهآهن برای کمک به راهآهن افغانستان، اظهار کرد: وجود خط آهن در شمال غربی افغانستان و نزدیکی به مرز مشترک با ایران، فرصت بسیار خوبی برای ترانزیت بین دو کشور است.
وی خواستار تکمیل محور ریلی هرات بر اساس زمانبندی مشخص شد و افزود: با توجه به موقعیتی که به دلیل مجاورت ایران، چین و افغانستان وجود دارد و تنها محوری است که میتواند هزینه ترانزیت را کاهش و مسیر ترانزیت را کوتاه کند، پیشنهاد نشست سه جانبه از سوی راهآهن ایران مطرح میشود.
وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلاتی که کنسرسیوم ریلی افغانستان با آن مواجه بود، برطرف شده و در حال حاضر هفتهای 3 قطار در مسیر تعیین شده سیر میکند.
بیشتر بخوانید
طالبان: «کنسرسیوم ریلی افغانستان» یک شرکت افغانستانی نیست
محمد اسحاق صاحب زاده، رئیس اداره خط آهن افغانستان نیز با اشاره به همکاریهای رو به رشد راهآهنهای دو کشور ایران و افغانستان، ضمن تقدیر از برنامههای آموزشی برای 96 تن از کارکنان راهآهن افغانستان از سوی راهآهن ایران، یادآور شد: با توجه به برگزاری موفق دوره اول و دوم آموزشها برگزار شده، اکنون در انتظار برگزاری دوره سوم آن هستیم.
صاحب زاده با بیان اینکه خروجی پروژه خواف– هرات نماد دوستی دو کشور را به تصویر میکشد، ابراز امیدواری کرد با همکاریهای مشترک، شاهد افزایش سطح انتقالات و حمل بارهای ترانزیتی و در نتیجه، رشد و ارتقای تجارت بین دو کشور باشیم.
وی با بیان اینکه، بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت بار خوبی از مسیر چین-افغانستان-ایران وجود دارد، تاکید کرد: افغانستان آمادگی کامل دارد که در این مسیر به همراه ایران، قدمهای لازم را بردارد.
معاون وزارت فوائد عامه افغانستان از انجام مطالعات مهندسی برای احداث مسیر ریلی زرنج – قندهار خبر داد که با اتصال این خط ریلی به زابل، فصل جدیدی از همکاری و مبادلات تجاری بین دو کشور گشوده خواهد شد.
source