مزایای برونسپاری سئو چیست!
هر فردی که به رتبه و جایگاه وب سایت خود در گوگل اهمیت میدهد، به خوبی میداند که سئو نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا میکند. با این حال، نحوه انجام سئو همیشه بحثبرانگیز بوده و عدهای ادعا میکنند که بهتر است آن را شخصاً انجام دهیم و عدهای دیگر بر اینکه باید کار را به کاردان سپرد، باور دارند. در ادامه این مطلب میخواهیم با بررسی مزایا و معایب هر یک از این روشها، به یک نتیجه روشن در این زمینه برسیم.
برونسپاری سئو
این روزها بسیاری از کسبوکارها تصمیم میگیرند که وظیفه سئو سایت خود را به شرکتهای تخصصی یا فریلنسرهای حرفهای برونسپاری کنند. میتوان گفت برونسپاری سئو روشی مطمئن و بیدردسر برای انجام سئو سایت است که در صورت مراجعه به شرکتهای سئو حرفهای، نتایج مطلوبی را هم به دنبال میآورد. با این حال، برونسپاری سئو میتواند چالشها و مزایای خاص خود را داشته باشد و باید پیش از تصمیمگیری از این موارد مطلع باشید.
مزایای برونسپاری سئو
به طور کلی برونسپاری سئو برای شما مزایای گوناگونی را به دنبال خواهد داشت که برخی از مهمترین آنها به این ترتیب هستند:
- اطمینان از تخصص کافی:
برونسپاری سئو به یک شرکت حرفهای یا حتی فریلنسر متخصص به شما اطمینان میدهد که افراد با دانش و تجربه لازم در حال کار بر روی وب سایت شما هستند. این افراد با آخرین بهروزرسانیهای الگوریتمهای گوگل آشنا هستند و میتوانند استراتژیهای مناسبتری را برای بهبود رتبه سایت شما به کار گیرند. به همین دلیل هم احتمال اینکه نتیجه مطلوبی به دست آید، بسیار بالا است.
- صرفهجویی زمان:
در مجموع اجرای سئو فرآیندی زمانبر و پیچیده است و اگر کسی زمان دقیقی را برای این فرآیند به شما اعلام میکند، باید به صادق و متخصص بودن آن فرد شک کنید. با این وجود، با برونسپاری سئو شما میتوانید زمان خود را بر روی دیگر جنبههای کسبوکار متمرکز کرده و از زمان خود برای بهبود خدمات یا تولید محتوا استفاده کنید.
- وجود تجربه طولانیمدت:
اگر سئو سایت خود را به شرکتهای سئو دارای سابقه و تجربه طولانیمدت بسپارید، نتیجهای بهتر دریافت خواهید کرد. در واقع متخصصین سئو با سالها تجربه و سابقه کاری در این زمینه، بهتر میدانند که چه تکنیکها و روشهایی برای دریافت رتبه بهتر سایت شما در گوگل مؤثر است. به این ترتیب استفاده از تجربیات آنها میتواند شما را از آزمون و خطاهای پرهزینه نجات دهد.
- استفاده از ابزارهای خاص:
انجام سئو به شکل حرفهای و دقیق نیازمند استفاده از ابزارهای خاصی است. از این رو شرکتهای سئو به ابزارهای پیشرفتهای مانند Ahrefs ، Moz، و SEMrush دسترسی دارند که به شما کمک میکند تا تحلیل دقیقی از وب سایت خود و رقبا داشته باشید. در مجموع استفاده از این ابزارها برای کسبوکارهای کوچک ممکن است گران باشند، اما از طریق برونسپاری میتوانید از آنها بهرهمند شوید.
معایب برونسپاری سئو
حال اگر از زاویهای دیگر به قضیه برونسپاری سئو نگاه کنیم، متوجه میشویم که این روش انجام سئو سایت هم چالشهای خاص خود را دارد و باید پیش از تصمیمگیری در این زمینه از آنها آگاه باشید.
- وابسته بودن:
در مجموع زمانی که سئو سایت خود را برونسپاری میکنید، شما به نوعی وابسته به یک شرکت یا فرد خارجی خواهید بود. این موضوع میتواند در مواقعی که نیاز فوری به تغییرات دارید، مشکلساز شود. البته در مقابل اگر با یک شرکت متخصص و کاربلد همکاری کنید، گزارشهای منظمی دریافت خواهید کرد که شما را از نگرانیها و بیخبریها رها میکند.
- هزینه بالا:
به طور کلی استخدام یک شرکت حرفهای برای انجام سئو هزینه بالایی دارد و به خصوص اگر میخواهید به نتایج سریع دست یابید یا شرکت مناسبی را انتخاب نکنید. برای کسبوکارهای کوچک، این هزینه ممکن است بیش از حد باشد و پرداخت آن مشکل ایجاد کند.
سئو توسط خودمان
همانطور که اشاره کردیم، برخی کسبوکارها ترجیح میدهند سئو را خودشان انجام دهند و یکی از دلایل اصلی این مسئله هم صرفهجویی در هزینهها است. البته این انتخاب هم میتواند مزایا و معایب خود را داشته باشد:
مزایای سئو توسط خودمان
در مجموع اگر تصمیم بگیرید که شخصاً سئو سایت را انجام دهید، از چند مزیت برخوردار خواهید شد:
- کنترل کامل:
با انجام سئو به صورت شخصی، شما کنترل کاملی بر روی استراتژیها، تغییرات و بهینهسازیها خواهید داشت و به این ترتیب به شخص یا اشخاص دیگری وابسته نخواهید بود.
- مهارت جدید:
یادگیری و انجام سئو به شما مهارتی جدید میآموزد که حتی میتواند در طولانیمدت به رشد کسبوکار شما کمک کند. آشنایی با مفاهیم سئو به شما کمک میکند تا بهتر تصمیمگیری کنید و از رقبا پیشی بگیرید؛ البته تنها به شرطی که از زمان و حوصله کافی برای یادگیری این مهارت جدید برخوردار باشید!
- صرفهجویی هزینه:
از همه مهمتر آنکه با انجام سئو توسط خودتان، میتوانید هزینههای برونسپاری را کاهش دهید و این منابع مالی را در دیگر بخشهای کسبوکار سرمایهگذاری کنید.
معایب سئو توسط خودمان
حال توجه داشته باشید که اگر بخواهید سئو سایت را شخصاً انجام دهید، خطر مواجه شدن با این معایب و اشکالات هم وجود دارد:
- عدم تجربه کافی:
سئو یک فرآیند پیچیده است که به دانش فنی و تجربه نیاز دارد و در نتیجه اگر شما یا تیم شما تجربه کافی نداشته باشید، ممکن است زمان زیادی صرف کنید و در نهایت نتایج مطلوبی به دست نیاورید.
- زمانبر بودن:
انجام سئو به صورت شخصی میتواند بسیار زمانبر باشد و در نهایت نتیجه هم ندهد که شما را از تمرکز بر دیگر وظایف اصلی کسبوکار باز دارد.
- عدم تخصص لازم:
درک بهروزرسانیهای مداوم الگوریتمهای گوگل و استراتژیهای سئو نیاز به تخصص دارد و بدون داشتن تخصص کافی با جریمههای گوگل یا نتایج نامطلوبی روبهرو خواهید شد.
برونسپاری سئو یا سئو توسط خودمان؟
در انتها انتخاب بین برونسپاری سئو یا انجام آن خودتان به نیازها و منابع شما بستگی دارد. برای نمونه اگر بودجه کافی دارید و میخواهید سریعتر به نتایج دست یابید، برونسپاری میتواند گزینه مناسبی باشد. در مقابل اگر زمان و ریسکپذیری لازم را برای یادگیری دارید و میخواهید هزینهها را کاهش دهید، میتوانید سئو را خودتان انجام دهید.
source