انتشار بازی Call of Duty: Black Ops 6 و بررسی عملکرد آن روی سخت افزار AMD
بازی Call of Duty: Black Ops 6 در تاریخ 25 اکتبر 2024 برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد و در عرض یک هفته به عنوان “بزرگترین انتشار Call of Duty تاکنون” شناخته شد.
چند روز پیش شرکت AMD با ما تماس گرفت و پیشنهاد داد که عملکرد بازی را بررسی کنیم و ببینیم چگونه روی سخت افزار این شرکت اجرا میشود. دلیل این امر این است که Black Ops 6 بطور خاص برای پردازندههای AMD Ryzen و کارتهای گرافیک Radeon بهینه سازی شده و این ترکیب همراه با تکنولوژی Smart Access Memory (SAM) گفته میشود که میتواند تا 9٪ عملکرد بیشتری ارائه دهد. در پست وبلاگ جامعه خود، AMD نوشت:
“AMD بطور مستقیم با Activision برای بهینه سازی عملکرد Call of Duty: Black Ops 6 بر روی پردازندههای AMD Ryzen™ و کارتهای گرافیک Radeon™ RX همکاری کرده تا تجربهای شگفت انگیز ارائه دهد. هنگام استفاده از ترکیب Ryzen™ و Radeon™، تجربهای تا 9٪ عملکرد بیشتر بطور متوسط زمانی که از تکنولوژی AMD Smart Access Memory™ در بازی Call of Duty: Black Ops 6 استفاده میکنید، خواهید داشت.”
اگرچه ما ادعاهای مربوط به SAM را تست نکردیم، اما مطمئناً به عملکرد بهینه سازی شده این عنوان بر روی سخت افزار AMD نگاهی انداختیم. ما کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX را با Nvidia RTX 4080 SUPER مقایسه کردیم. ما میدانیم که کارتهای 4080 معمولی یا 4070 Ti SUPER از نظر قیمت به XTX نزدیکتر هستند، اما این سخت افزاری بود که در اختیار داشتیم و بطور کلی آن را مناسب دیدیم.
آزمایشها روی دستگاه Steve انجام شد که دارای پردازنده Ryzen 9 7950X3D و حافظه 64 گیگابایت DDR5-6000 CL 30 است.
به جای انجام آزمایشهای معمولی با نسبت ابعاد 16:9، ما رزولوشن بومی مانیتور 5120 × 1440 (نسبت ابعاد 32:9) را انتخاب کردیم. این کار به ویژه جالب بود که ببینیم بازی چطور روی صفحه نمایش اولترا واید (فوق عریض) به نظر میرسد و عملکرد AMD و Nvidia چگونه مقایسه میشود. همچنین رزولوشن 5120 × 1440 به رزولوشن 4K (3840 × 2160) بسیار نزدیک است و بنابراین کاربران میتوانند عملکرد مشابهی را در رزولوشن 4K نیز انتظار داشته باشند.
از آنجا که این یک آزمایش کارت گرافیک است، افزایش تنظیمات منطقی به نظر میرسید و این دقیقاً مخالف شیوهای است که معمولاً برای تست پردازندهها انجام میشود.
AMD عملکرد خوبی در بهینه سازی این بازی برای سخت افزار خود داشته است. ما از درایورهای بهینه سازی شده برای هر دو برند AMD و Nvidia استفاده کردیم که نسخههای WHQL درایورهای 24.10.1 و 566.03 بودند. برای ویندوز 11 نیز نسخه 24H2 ساخت 26100.2033 (KB5044280) انتخاب شد که آخرین آپدیت Patch Tuesday موجود در زمان آزمایش بود.
کارت گرافیک 7900 XTX میانگین 116 فریم در ثانیه را در ابزار بنچمارک داخلی بر اساس نقشه Lowtown به دست آورد (توجه داشته باشید که چند بار در هنگام بارگذاری ابزار بنچمارک سیستم دچار مشکل شد). حداقل فریم 5٪ (پایینترین 5٪) یا 95٪ بالاترین فریم این کارت 96 فریم در ثانیه بود که بطور تصادفی همان میانگین فریم کارت 4080 SUPER بود.
حتی فریم 1٪ پایینتر روی کارت 7900 XTX بالای 90 بود و این به این معنی است که کاربرانی که قصد دارند تجربهای با نرخ تازه سازی بالا و وضوح تصویر بالا داشته باشند، نیازی به نگرانی در مورد عملکرد ضعیف برای دستیابی به چنین دقت بصری نخواهند داشت.
به عبارت ساده، کارت 7900 XTX حدود 21٪ سریعتر از 4080 SUPER در میانگین فریمها بود. همچنین، فریمهای بالا به این معنا نیست که بازی از نظر بصری بد به نظر برسد.
اگر بخواهید بدانید، FCAS به معنی FidelityFX CAS (افزایش کنتراست تطبیقی) و NIS به معنی Nvidia Image Sharpening است. این گزینهها بطور پیش فرض روشن بودند و ما آنها را غیرفعال نکردیم زیرا توسط خود بازی انتخاب شده بودند. هرچند این یک مقایسه دقیق نبود، تفاوت تصویری بطور قابل توجهی مشهود نبود و حتی با غیرفعال کردن این تنظیمات، خروجی تقریباً مشابهی از هر دو کارت مشاهده کردیم.
به درخواست AMD، ما عملکرد FSR (FidelityFX Super Resolution) 3 را نیز بررسی کردیم و متأسفانه به نظر میرسد که این تکنولوژی در حال حاضر مشکل دارد. در واقع، یک کاهش قابل توجه در عملکرد مشاهده شد.
ما با AMD تماس گرفتیم و این شرکت پیش بینی کرده که مشکل به زودی با یک بروزرسانی آینده حل خواهد شد، وقتی که تولید فریم و بروزرسانی به درستی در بازی ادغام شود. سخنگوی شرکت اعلام کرد:
“… COD هنوز قسمت تولید فریم FSR 3.1 را به بازی اضافه نکرده است، اما به زودی خواهد آمد!”
source