به گزارش هنرآنلاین، جدیدترین اتفاقی که باعث شده این روزها دوباره ماجرای تعطیلی «خندوانه» و قطع همکاری رامبد جوان با تلویزیون، بر سر زبانها بیفتد، صحبتهای رامبد جوان درباره تمایل «ظاهری» صداوسیما برای تولید ادامه «خندوانه» است. سیدعلی احمدی تهیهکننده این برنامه نیز در گفتوگو با فرهیختگان بهصراحت درباره معمای تعطیلی «خندوانه» و پایان همکاری خود و رامبد جوان با صداوسیما صحبتهایی مطرح کرده است. اکنون دیگر پازل این موضوع تکمیل و روشن شده است که مدیران رسانه ملی در تعامل با جوان و علی احمدی موفق نبودهاند.
روزنامه خراسان در مطلبی در این باره چنین نوشته است: «درِ صداوسیما همیشه به روی هنرمندان باز است.» طی یکی، دو سال اخیر این جمله را بارها از زبان پیمان جبلی رئیس صداوسیما شنیدهایم. جبلی معمولا در پاسخ به سوال درباره تصمیم تلویزیون برای همکاری با چهرهها و برندها گفته است که راه باز است. محسن برمهانی معاون سیما نیز آذر ۱۴۰۱ در مصاحبه با مهر گفته بود که شایعه شده است مدیران صداوسیما «خندوانه» را تعطیل کردهاند و میخواهند این موضوع را به نام مدیران بنویسند. تاکید مدیران رسانه ملی بر آمادگی آنها برای همکاری با برندها، ماجرای تعطیلی «خندوانه» و دوری رامبد جوان از تلویزیون را مبهمتر میکرد.
گلایه رامبد جوان از مدیران
مدتی پیش رامبد جوان در برنامه «فوتبال ۳۶۰» ویژه برنامه یورو ۲۰۲۴ حاضر شد و با گلایه این پرسش را مطرح کرد که چرا «شرایط» برای فعالیت آنها در تلویزیون فراهم نیست؟ این مجری و برنامهساز ویژگی کار در تلویزیون را ارتباط با میلیونها مخاطب دانست و صحبتهای گلایهآمیز او نشان از علاقهاش به فعالیت در رسانه ملی داشت، بنابراین بار دیگر نوک پیکان به سمت مدیران صداوسیما برگشت.
تمایل به همکاری؛ بله یا خیر؟
رامبد جوان به تازگی در برنامه «استودیو هشت» درباره علت تعطیلی «خندوانه» و همچنین تمایل صداوسیما نسبت به تولید این برنامه گفته است: «سازمان تمایل داشته است و ظاهر (پیگیریها) نشان میدهد که تمایل وجود داشته است، ولی باطنش را نمیدانم. با این حال، تیم مدیریتی که این چند وقت اخیر کار میکنند، بعید میدانم خیلی تمایل داشته باشند که با ما کار کنند.» پس از انتشار این گفتوگو، تسنیم گزارشی منتشر کرد و بدون نام بردن از یکی از مدیران و مسئولان صداوسیما نوشت: «ظاهر و باطن این اتفاق مشخص است. حتی رئیس صداوسیما در همان دوره با آقای جوان دیدار و جلسه داشتند و یا معاون سیما با آقای جوان راجع به طرح جدید دیداری داشتند و همه استقبال کردند. اگر سلبریتیزدایی هم بوده در خصوص ایشان مصداق پیدا نمیکند.» پیگیریها نشان میدهد صداوسیما با چهرههای شناخته شده خصوصاً امثال رامبد جوان تمایل به همکاری دارد و مشکلی وجود ندارد.
اعمال سلیقه و تصمیم تجزیه «خندوانه»
اکنون گفتوگوی سیدعلی احمدی با فرهیختگان، ابعاد تازهای از ماجرا را روشن کرده است. این تهیهکننده با اشاره به اینکه قرار بوده پس از تولید «خندوانه ۸»، گروه یک سال استراحت کنند و با ایدههای جدید بازگردند، موضوع را اینطور روایت کرده: «با تغییر مدیران و عوض شدن معاون سیما، اعمال سلیقههای فرهنگی آقای جلیلی افزایش یافت. ایشان مدیران خودشان را منصوب کردند و ما احساس کردیم که دیگر فضا مناسب نیست. بعد از دو ماه و نیم جلسهای با آقای دکتر جبلی داشتم. وی به من گفت: «یک سال شوخی است؛ بیایید زودتر شروع کنید»؛ اما فضای مناسبی نبود. حتی اگر بازمیگشتیم احتمالاً با تغییراتی که ایجاد شده بود ما را نمیخواستند. بعد هم ماجرای ناآرامیهای سال ۱۴۰۱پیش آمد.» احمدی در بخش دیگری از گفتوگو نیز از محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم بابت تصمیم او برای تجزیه گروه سازنده «خندوانه» در دوران استراحت عوامل گلایه کرده و گفته: «آقای خوشرو بلافاصله بعد از خندوانه تصمیم به تجزیه این برنامه گرفتند. هرکدام از ما (من، رامبد و جنابخان) را برای ساخت برنامه دیگری دعوت کرد.»
از حرف تا عمل
روشن است که صداوسیما تصمیم نداشته با رامبد جوان قطع همکاری کند و حتی قرار بوده او پس از «خندوانه» مسابقه جدیدی را تولید کند، این موضوع در گفتههای مدیران نیز روشن است، اما این تعامل و تلاش حفظ سرمایههای تلویزیون باید در عمل نیز اتفاق بیفتد و مقدمات آن فراهم شود. تهیهکننده «خندوانه» در گفتوگو با فرهیختگان از نبود زبان مشترک صحبت کرده و گفته است: «ما در فصل هشتم «خندوانه» روی آنتن بودیم. با ما صحبتهایی شد و ما هم با مشقت به کار ادامه دادیم! اذیت میشدیم چون زبان مشترکی نداشتیم.»
نیاز به تعامل موثر با چهرهها
طبیعتا قدم بعدی پس از تصمیم همکاری با چهرهها، تلاش در راستای عملی کردن این تصمیم به واسطه تعامل و مذاکرات نتیجهبخش است. لازم است که مدیران صداوسیما به تجربه برنامهسازان حرفهای و متخصص اعتماد کنند و به شیوهای با آنها تعامل داشته باشند که ارتباط دوسویه اتفاق بیفتد، اختلاف نظرها حل شود و در نهایت به آن «زبان مشترک» برسند؛ وگرنه مدیران و برنامهسازان بر سر یک دو راهی قرار میگیرند که نقطه پایانی ندارد، در نتیجه راه آنها از یکدیگر جدا میشود و برنامهسازان محبوب به نمایش خانگی کوچ میکنند. وجود اختلاف نظر و تفاوت عقیده میان مدیران و چهرهها طبیعی است، این هنر مدیران است که با تجدیدنظر در بعضی سیاستها، رعایت اصل چندصدایی و اصلاح نقطه ضعف عملکردشان بستری را ایجاد کنند تا اختلاف نظرها سرانجام به حاصل شدن تفاهمی بین طرفین برسد، اما با توجه به شواهد مدیران فعلی تلویزیون نتوانستهاند تعامل مناسبی با بعضی چهرهها داشته باشند و شرایط را برای بازگشت چهرهای مانند رامبد جوان فراهم کنند. بنابر تاکیدهای چندباره پیمان جبلی درِ صداوسیما به روی هنرمندان باز است، اما وقتی چهرهها از این در عبور کنند و به بنبست برسند، قطعا مسیررفته را بازمیگردند و آن در را پشت سر خود بسته خواهند دید.
source