پکن با انتشار بیانیه‌ای به جزئیات دیدار مسعود پزشکیان،‌ رئیس‌جمهور ایران و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین پرداخت.

بر اساس این بیانیه، جین پینگ ایران را کشوری مهم و با نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی خواند که یک دوست و شریک خوب برای چین است. در این بیانیه آمده است: «از آنجایی که دگرگونی‌های جهان که در یک قرن اخیر دیده نشده، سریع‌تر از همیشه در حال رخ دادن است اهمیت راهبُردی روابط ایران و چین برجسته‌تر شده است.»

رئیس‌جمهور چین همچنین اظهار داشت که پکن از حق ایران در حفظ حاکمیت ملی، امنیت و عزت ملی، پیشبرد توسعه مستمر اقتصادی و اجتماعی و تقویت و تعمیق روابط دوستانه و حسن همجواری با کشورهای همسایه حمایت می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که این کشور آماده همکاری با ایران برای پشتیبانی قاطع دو کشور از یکدیگر، حفظ هنجارهای بنیادی حاکم بر روابط بین‌المللی از جمله عدم دخالت در امور داخلی، دفاع از حقوق و منافع مشروع دو کشور است.

چین همچنین آمادگی خود را برای تقویت تبادلات و همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف، ارتقا پایدار و توسعه شراکت راهبُردی جامع میان دو کشور و نفع‌رسانی بیشتر به مردم ایران و چین اعلام کرد.

شی جین پینگ همچنین شرکت ایران برای اولین بار در نشست بریکس به عنوان عضو کامل را تبریک گفت و از آن استقبال کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد که چین آماده تقویت همکاری با ایران در چارچوب بریکس و دیگر چارچوب‌های چندجانبه و همچنین افزایش بیش از پیش نفوذ و جایگاه کشور‌های جنوب و ایجاد نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر است.

مسعود پزشکیان نیز در این دیدار اظهار داشت که چین مهم‌ترین شریک ایران برای همکاری است و شراکت جامع راهبُردی و همکاری در زمینه‌های مختلف میان ایران و چین منجر به حفظ شتاب خوب توسعه کشورها شده است.

رئیس‌جمهور ایران ابراز امیدواری کرد که دو کشور اقدامات مشترکی در راستای اجرای طرح همکاری‌های جامع خود، تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های ارتباطات، زیرساخت‌ها، انرژی پاک و دیگر مسائل انجام دهند و به دستاورد‌های بیشتری دست یابند. وی در این باره افزود که این امر نه تنها منجر به تقویت توسعه ملی ایران می‌شود، بلکه بر ثبات و امنیت منطقه‌ای نیز تأثیر خواهد گذاشت.

پزشکیان همچنین از آمادگی ایران برای همکاری با چین به منظور تداوم حمایت قاطع طرفین از یکدیگر در مسائلی که منافع اساسی آن‌ها است و همچنین مخالفت با هژمونی و زورگویی سخن گفت. رئیس‌جمهور ایران از چین به خاطر حمایت از پیوستن رسمی ایران به سازوکار همکاری بریکس تشکر کرد و افزود که ایران مشتاق به همکاری نزدیک با پکن در چارچوب بریکس و دیگر پلتفرم‌های چندجانبه است.

رؤسای جمهور ایران و چین همچنین دیدگاه خود را درباره مسائل مختلف غرب آسیا ارائه دادند. شی جین پینگ از نگرانی عمیق چین درباره خاورمیانه سخن گفت و افزود که آتش‌بس سریع و توقف خصومت‌ها در غزه نقش کلیدی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

وی همچنین اظهار داشت که جامعه بین‌المللی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و خواستار اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط طرفین درگیری شوند تا از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه جلوگیری شود.

در این دیدار کای کی، دبیر اول حزب حاکم چین، وانگ یی، وزیر خارجه این کشور و چند تن دیگر از مقامات چینی و ایرانی از جمله سیدعباس عراقچی،‌ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور نیز حضور داشتند.

فارس

source

توسط nastoor.ir