دبیرکل سازمان ملل در دیداری غیرعلنی با رئیس‌جمهور روسیه در کازان بر غیرقابل‌قبول بودن تشدید تنش‌ها در غرب آسیا تأکید کرد و پوتین نیز با رد برخی اتهامات علیه روسیه، یادآور شد: مسکو علاقه‌ای به وخامت اوضاع در منطقه ندارد و از این وضعیت سودی نمی‌برد.





مذاکرات گوترش و پوتین درباره اوضاع غرب آسیا


به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شب گذشته، پنجشنبه، در مذاکراتی در پشت درهای بسته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نشست سران بریکس در کازان، اعلام کرد که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه غیرقابل‌قبول است و باید از ادامه این وضعیت جلوگیری شود. 

به گزارش سایت رسمی سازمان ملل متحد، گوترش و پوتین در این دیدار، درباره ضرورت توقف فوری درگیری‌ها در غزه و لبنان و جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌های منطقه‌ای گفتگو کردند.علاوه بر این، گوترش در این مذاکرات بر اهمیت حفظ آزادی کشتیرانی در دریای سیاه به منظور تأمین امنیت غذایی و انرژی جهانی تأکید کرد. همچنین، دو طرف درباره توسعه نظام مالی بین‌المللی تبادل نظر کردند.

گوترش پیش‌تر در همان روز در سخنرانی خود در نشست بریکس تأکید کرده بود که این ائتلاف می‌تواند به تقویت امنیت جهانی کمک کند. وی همچنین بر اهمیت ارزش‌های منشور سازمان ملل، حاکمیت قانون و اصول حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها تأکید کرد. پوتین نیز به نوبه خود، سازمان ملل را تنها ساختار بین‌المللی جهانی در حال حاضر توصیف کرد و بر نقش مهم آن در حل و فصل مشکلات تاکید کرد.

پوتین: هیچ‌کس در خاورمیانه به دنبال راه اندازی جنگی بزرگ نیست

رئیس‌جمهور روسیه همچنین شب گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران بریکس، اعلام کرد که مسکو نگران وخامت اوضاع کنونی در خاورمیانه است و به دنبال تشدید بیشتر درگیری‌ها نیست. 

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه در افزایش تنش در خاورمیانه، گفت: «هر کس هرچه میخواهد بگوید، روسیه علاقه‌ای به تشدید درگیری‌ها در منطقه ندارد. از  لحاظ استراتژیکی این وضعیت سودی برای ما نخواهد داشت و ما فقط شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.»

رهبر روسیه همچنین اشاره کرد که مسکو در تماس نزدیک با مقامات ایرانی است و نقش خود را در ایجاد شرایطی برای حل‌وفصل وضعیت کنونی می‌بیند. او افزود: «به نظرم این امر ممکن است. هیچ‌کس در منطقه به دنبال گسترش درگیری یا راه اندازی یک جنگ بزرگ نیست و گفتگوهای من در حاشیه نشست بریکس این مسئله را نشان می‌دهد،  هیچ‌کس چنین تمایلی ندارد.»

تسنیم









۰